Polivictimización de niños/as migrantes en Iquique (Chile)
Author
dc.contributor.author
Galaz Valderrama, Caterine Joanna
Author
dc.contributor.author
Pavez, Iskra
Author
dc.contributor.author
Magalhaes, Lina
Admission date
dc.date.accessioned
2021-10-28T21:16:21Z
Available date
dc.date.available
2021-10-28T21:16:21Z
Publication date
dc.date.issued
2021
Cita de ítem
dc.identifier.citation
Si Somos Americanos. Revista de Estudios Transfronterizos Volumen 21, número 1, enero-junio de 2021
es_ES
Identifier
dc.identifier.other
10.4067/S0719-09482021000100129
Identifier
dc.identifier.uri
https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/182489
Abstract
dc.description.abstract
Based on the dialogue between the perspectives of poly-victimization and intersectionality, this article identifies experiences of multiple victimizations suffered by migrant children living in the coastal city of Iquique in northern Chile, while examining the strategies of agency that they use to confront them. In-depth interviews were conducted with migrant children, their families and public service professionals who work with young people. The results show how migrant children experience victimizations simultaneously in their schools and neighbourhoods, as well as in their families. We conclude that multiple nationalist, xenophobic, racist and adult-centred practices and discourses generate social subordination that makes migrant children subjects exposed to violence. However, far from remaining in the condition of victims, they have developed different strategies of resistance.
es_ES
Abstract
dc.description.abstract
A partir del diálogo entre las perspectivas de polivictimización e interseccionalidad, el
artículo identifica experiencias de múltiples victimizaciones que sufren niños/as
migrantes que residen en Iquique y examina las estrategias de agencia que estos/as
llevan a cabo para enfrentarlas. Con esta finalidad se realizaron entrevistas en
profundidad a niños/as migrantes, sus familias y profesionales de servicios públicos que
trabajan con infancia. Los resultados muestran cómo la niñez migrante vive
victimizaciones al unísono tanto en sus escuelas, barrios, como en sus familias. Se
concluye que los/as niños/as migrantes, a través de múltiples prácticas y discursos
nacionalistas, xenófobos, racistas y adultocéntricos, son posicionados/as en un lugar de
subordinación social que los/as vuelve sujetos violentables. No obstante, lejos de
permanecer bajo la condición de víctimas, estos/as elaboran distintas tácticas de
resistencias.
es_ES
Lenguage
dc.language.iso
es
es_ES
Publisher
dc.publisher
Univ. Arturo Prat, Chile
es_ES
Type of license
dc.rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States