Show simple item record

Authordc.contributor.authorFernández Sanz, Sofía
Authordc.contributor.authorFernández González, Olga
Authordc.contributor.authorKrause Jacob, Mariane
Admission datedc.date.accessioned2021-12-21T20:29:29Z
Available datedc.date.available2021-12-21T20:29:29Z
Publication datedc.date.issued2021
Cita de ítemdc.identifier.citationRevista Ces Psicología Volume 14 Issue 2 Page 48-70 2021es_ES
Identifierdc.identifier.other10.21615/cesp.5355
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/183337
Abstractdc.description.abstractThis research aims to analyze qualitatively children and their parents' expectation regarding child psychotherapy, and the relationship between the different variables involved in the process of building these expectations. 10 dyads, consisted of children aged between 7 and 10 and their parents, were the participants. The study included a total of 20 semi-structured interviews, applied to each participant separately. Afterwards, a qualitative analysis of the information was conducted, based on Grounded Theory procedures of open and axial coding. The results show that children develop expectations about the process and outcomes from previous experiences with psychologists and from information provided by parents about the role of the psychologist as "someone who helps". In the parents' case, their expectations are constructed based on prior psychological experiences and information obtained from the sociocultural context. These experiences influence the parents' psychological view about their child's problem and a perception of the psychologist's role as a professional who helps not only their child, but also them in the development of parenting skills. Additionally, from these experiences, parents expect to adopt a more participatory role in their children's process.es_ES
Abstractdc.description.abstractEl objetivo de la presente investigación fue analizar cualitativamente las expectativas de niños y sus padres frente a la psicoterapia infantil desde la perspectiva de cada uno de ellos, y relacionar los elementos que intervienen en el proceso de construcción de dichas expectativas. Los participantes de este estudio fueron 10 díadas compuestas por niños entre 7 a 10 años y sus padres. La información se recolectó a través de un total de 20 entrevistas semiestructuradas, realizadas en forma independiente a cada participante antes de la sesión de ingreso a la terapia. Se realizó un análisis cualitativo de la información basándose en procedimientos de codificación abierta y axial propuestos por la Teoría Fundamentada. Los resultados muestran que los niños desarrollan expectativas sobre el proceso y los resultados, a partir de las experiencias previas con psicólogos y de la información entregada por los padres acerca de la función del psicólogo como “alguien que ayuda”. Los resultados esperados por los niños son “sentirse mejor” y relacionarse mejor con los pares. En el caso de los padres sus expectativas se construyen con base en experiencias psicológicas previas y la información obtenida del contexto sociocultural. Estas experiencias influyen en su visión psicológica del problema de su hijo y en una percepción de Fernández Sanz, S. A., Fernández, O. M., & Krause, M. Mayo – agosto de 2021 49 de la función del psicólogo como un profesional que ayuda, no sólo a su hijo, sino también a ellos en el desarrollo de habilidades parentales. Además, a partir de estas experiencias los padres esperan tener un rol más participativo en el proceso de sus hijos.es_ES
Lenguagedc.language.isoeses_ES
Publisherdc.publisherUniv Ceses_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
Sourcedc.sourceRevista Ces Psicologíaes_ES
Keywordsdc.subjectPsicoterapia infantiles_ES
Keywordsdc.subjectPsicología clínicaes_ES
Keywordsdc.subjectExpectativas frente a la psicoterapiaes_ES
Keywordsdc.subjectInvestigación cualitativaes_ES
Keywordsdc.subjectChild psychotherapyes_ES
Keywordsdc.subjectClinical psychologyes_ES
Keywordsdc.subjectExpectations of psychotherapyes_ES
Keywordsdc.subjectQualitative researches_ES
Títulodc.titleExpectativas de niños y padres consultantes frente a la psicoterapia infantiles_ES
Title in another languagedc.title.alternativeChildren and parents' expectation regarding child psychotherapyes_ES
Document typedc.typeArtículo de revistaes_ES
dc.description.versiondc.description.versionVersión publicada - versión final del editores_ES
dcterms.accessRightsdcterms.accessRightsAcceso abiertoes_ES
Catalogueruchile.catalogadorcrbes_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publícación WoSes_ES


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States