Narrar para testimoniar el presente: cartas de niños y niñas de Santiago de Chile durante el estallido social de octubre de 2019
Artículo
![Thumbnail](/themes/Mirage2/images/cubierta.jpg)
Open/ Download
Access note
Acceso abierto
Publication date
2022Metadata
Show full item record
Cómo citar
Palma Flores, Evelyn Geraldine
Cómo citar
Narrar para testimoniar el presente: cartas de niños y niñas de Santiago de Chile durante el estallido social de octubre de 2019
Abstract
El trabajo analiza la voz de los niños y las niñas al testimoniar acontecimientos
conflictivos de la historia reciente. Tras el estallido social chileno de inicio el 18 de
octubre de 2019 se realizó una experiencia de escritura de cartas con 46 estudiantes
entre 11 y 14 años en dos escuelas primarias de la ciudad de Santiago de Chile. Los
principales hallazgos de la actividad señalan que niños y niñas se expresan como
voces autorizadas para narrar el acontecimiento que irrumpió en la sociedad,
expresan evaluaciones éticas sobre lo acontecido comprendiendo hechos a través
de situaciones contingentes y estructurales. Algunos/as estudiantes articulan los
hechos del presente (las demandas sociales, las violaciones a los Derechos
Humanos) con la herencia de la dictadura cívico militar (1973-1990) señalando
similitudes entre ambos sucesos. Estos hallazgos permiten afirmar que los niños y
niñas son voces valiosas para testimoniar la historia del presente en el marco de un
dispositivo pedagógico. The paper analyses the voice of children in bearing witness to conflictive events in
recent history. Following the Chilean social outburst starting on 18 October 2019, a
letter-writing experience was conducted with 46 students between 11 and 14 years
old in two primary schools in the city of Santiago de Chile. The main findings of the
activity indicate that boys and girls express themselves as authorised voices to
narrate the event that erupted in society, they express ethical evaluations of what
happened by understanding facts through contingent and structural situations.
Some students articulate the events of the present (social demands, human rights
violations) with the legacy of the civil-military dictatorship (1973- 1990), pointing out
similarities between the two events. These findings allow us to affirm that children
are valuable voices to bear witness to the history of the present within the
framework of a pedagogical device.
Indexation
Artículo de publícación WoS
Quote Item
Tempo e Argumento v. 14, n. 36, e0106, set. 2022
Collections
The following license files are associated with this item:
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Jaque R.L. (Universidad de Concepcion, 2020)
-
Espinosa Bobadilla, Isabel Angélica (Universidad de Chile, 2006-12-09)El siguiente estudio trata acerca de las percepciones y representaciones socio - simbólicas de la paternidad vivida por padres, que se han hecho cargo de la crianza y cuidado de sus hijos/as, sin la presencia de la madresposa, ...
-
Anguita Henríquez, Rodrigo; Moya Behrens, René; Sáez Vergara, Víctor; Bhardwaj, Gaurav; Salinas Chau, Alejandro; Kobus Rivera, Rudolf; Nazar, Cristóbal; Manríquez Ortega, Rodolfo; Charteris, David G. (Springer, 2020)Objectives To describe, evaluate, and identify the characteristics, prognostic factors, and visual outcomes in patients with intraocular foreign body (IOFB) in a Latin American population. Methods A retrospective, observational ...