Show simple item record

Authordc.contributor.authorGaete Vergara, Marcela
Authordc.contributor.authorAcuña Collado, Violeta
Authordc.contributor.authorRamírez Muga, Marisol
Admission datedc.date.accessioned2022-12-27T13:59:36Z
Available datedc.date.available2022-12-27T13:59:36Z
Publication datedc.date.issued2020
Cita de ítemdc.identifier.citationPsicoperspectivas, 19 (1), 1-12
Identifierdc.identifier.issn07186924
Identifierdc.identifier.other10.5027/psicoperspectivas-vol19-issue1-fulltext-1767
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/190590
Abstractdc.description.abstractLa investigación ha entregado evidencia de la relevancia del liderazgo directivo en la calidad de las escuelas y en los aprendizajes de los y las estudiantes. Al respecto, en Chile se han diseñado una serie de políticas para determinar las competencias relacionadas con un desempeño directivo efectivo. No obstante, los resultados de una investigación cualitativa en que participan 68 proyectos formativos formales y no formales en contextos de encierro de Santiago de Chile arrojan cuestionamientos a dichas políticas en contextos carcelarios. Los participantes del estudio comparten un liderazgo social, volcado a las circunstancias y a las necesidades de los sujetos, propio de personas impulsoras, que actúan con clara conciencia en la transformación. La dimensión psicosocial es un componente relevante para comprender el surgimiento, las relaciones, los modos y la persistencia de los proyectos formativos en contextos de encierro. No se trata de deslegitimar la relevancia del liderazgo directivo, sino cuestionar su reducción a la perspectiva gerencial como opción política propia de sociedades neoliberales. Opción que resisten día a día los directivos de proyectos formativos en contextos de encierro.
Abstractdc.description.abstractResearch on the field has provided evidence about the importance of the management leadership regarding schools’ quality and students’ learning. In respect to this, a series of politics has been designed to determine the competences related to an effective management performance. Nevertheless, the results of a qualitative piece of research, in which participate 68 formal and non-formal formative projects in education in context of confinement from Santiago, Chile, shows clear questionings on these policies in prison contexts. The participants of the study share a social leadership, focused on people’s life circumstances and needs, which is the driving force for people who act based on the clear awareness of transformation. The psychosocial dimension is a relevant component to comprehend the arrival, the relationships, the manners and the persistency of formative projects carried out in the field of education in contexts of confinement. It is not about discrediting the relevance of management leadership but it is about questioning its reduction to a mere management as a political option inherited from neoliberal societies, which people in charge of these formative projects resist on a daily basis.
Lenguagedc.language.isosp
Publisherdc.publisherPontificia Universidad Católica de Valparaíso
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/
Sourcedc.sourcePsicoperspectivas
Keywordsdc.subjectCaracterísticas directivas
Keywordsdc.subjectDerecho a la educación
Keywordsdc.subjectEducación en prisión
Keywordsdc.subjectLiderazgo
Keywordsdc.subjectEducation in prison
Keywordsdc.subjectLeadership
Keywordsdc.subjectManagement characteristics
Keywordsdc.subjectRight of education
Títulodc.titleLiderazgo social, motor de las prácticas directivas en educación en contextos de encierro
Title in another languagedc.title.alternativeSocial leadership, the motor for management practices in education in contexts of confinement
Document typedc.typeArtículo de revista
dcterms.accessRightsdcterms.accessRightsAcceso abierto
Catalogueruchile.catalogadorlaj
Indexationuchile.indexArtículo de publicación ISI
Indexationuchile.indexArtículo de publicación SCOPUS
Indexationuchile.indexArtículo de publicación SCIELO
uchile.cosechauchile.cosechaSI


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile