Show simple item record

Authordc.contributor.authorVega, Luis Felipe de la
Admission datedc.date.accessioned2022-12-27T13:59:41Z
Available datedc.date.available2022-12-27T13:59:41Z
Publication datedc.date.issued2020
Cita de ítemdc.identifier.citationRevista Brasileira de Educação v. 25 e250056 2020
Identifierdc.identifier.issn1809449X
Identifierdc.identifier.issn14132478
Identifierdc.identifier.other10.1590/S1413-24782020250056
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/190620
Abstractdc.description.abstractEste trabajo aborda el desafío de utilizar un marco analítico sociológico para el estudio del mejoramiento educativo. Se consideró la lógica analítica de la teoría morfogenética de Margaret Archer para estudiar los procesos desarrollados por un conjunto de escuelas chilenas, en el marco de la implementación de una política educativa. Se utilizó la metodología de estudio de casos para la investigación y en este artículo se presenta uno de los casos de estudio. El análisis morfogenético permitió identificar los múltiples constreñimientos a los agentes involucrados con la escuela, de parte de los componentes de la estructura social y cultural. La visibilizadad de estos aspectos, y de la interrelación que tienen entre sí, ayudan a comprender la ausencia de transformaciones positivas en dicho caso.
Abstractdc.description.abstractThis paper addressed the challenge of using a sociological analytical framework for the study of educational improvement. The analytical logic of Margaret Archer’s morphogenetic theory was considered to study the processes developed by a group of Chilean schools, within the context of the implementation of an educational policy. The case study methodology was used for this investigation and this article presents one of the case studies. The morphogenetic analysis allowed to identify the multiple constraints to the agents involved with the school, from the components of the social and cultural structure. The visibility of these aspects, and the interrelation that they have with each other, help to understand the absence of positive transformations in this case.
Lenguagedc.language.isosp
Publisherdc.publisherRevista Brasileira de Educacao
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/
Sourcedc.sourceRevista Brasileira de Educacao
Keywordsdc.subjectSchool improvement
Keywordsdc.subjectSociological theory
Keywordsdc.subjectEducational policy
Keywordsdc.subjectMorphogenetic theory
Keywordsdc.subjectMargaret Archer
Keywordsdc.subjectMejoramiento educativo
Keywordsdc.subjectTeoría sociológica
Keywordsdc.subjectPolíticas educativas
Keywordsdc.subjectTeoría morfogenética
Títulodc.titleEl mejoramiento educativo analizado desde los aportes de la sociología de Margaret Archer: un estudio de caso
Title in another languagedc.title.alternativeThe educational improvement analyzed from the contributions of the sociology of Margaret Archer: a case study
Title in another languagedc.title.alternativeA melhoria educacional analisada a partir das contribuições da sociologia de Margaret Archer: um estudo de caso
Document typedc.typeArtículo de revista
dcterms.accessRightsdcterms.accessRightsAcceso abierto
Catalogueruchile.catalogadorlaj
Indexationuchile.indexArtículo de publicación ISI
Indexationuchile.indexArtículo de publicación SCOPUS
Indexationuchile.indexArtículo de publicación SCIELO
uchile.cosechauchile.cosechaSI


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile