Using conceptual metaphors in L2 Academic Vocabulary Teaching: a study in chilean adults
Tesis

Access note
Acceso abierto
Publication date
2023Metadata
Show full item record
Cómo citar
Ioannou, Georgios
Cómo citar
Using conceptual metaphors in L2 Academic Vocabulary Teaching: a study in chilean adults
Author
Professor Advisor
Abstract
Vocabulary Knowledge is a key element of Second Language Acquisition. Within Cognitive Linguistics (CL) the Conceptual Metaphor Theory (CMT) (Lakoff & Johnson, 1980) is especially important, since it illuminates the relation between cognition and language. Explicit instruction on the metaphorical motivations explained in CMT has been used to address issues of retention in Vocabulary Knowledge and considered to be a facilitator (Beréndi, Csábi & Kövecses, 2016). The aim of this study is to observe whether this type of instruction can be a facilitator for Chilean adult students of English as a Second Language, if any CMs presented and analysed are better learned, as well as to analyse their level of confidence when responding to the tests. For this, 20 metaphorically motivated terms from Academic Vocabulary were selected and analysed to be taught in a short course offered to two groups (experimental and control). Both groups were taught in the same fashion except for the explicit instruction on metaphorical motivations. Results show that there does not seem to be a particular advantage in terms of retention for the experimental group. Yet, there are some differences related to what types of CMs were better learned and which ones were better improved in both groups. Additionally, the experimental group reported being more confident when answering the tests without hindering performance. In conclusion, even though in general performance it seems to not be a facilitator, this type of instruction seems to, at least, allow students to go through a mental process in which they ultimately feel more confident of their knowledge. El Conocimiento de Vocabulario es un elemento clave de la Adquisición de Segundas Lenguas. Dentro de la Lingüística Cognitiva, la Teoría de Metáfora Conceptual (TMC) (Lakoff y Johnson, 1980) es especialmente importante, ya que explica la relación entre la cognición y el lenguaje. La instrucción explícita sobre las motivaciones metafóricas explicadas en la TMC se ha utilizado para abordar temáticas de retención en Conocimiento de Vocabulario y se ha considerado un facilitador (Beréndi, Csábi y Kövecses, 2016). El objetivo de este estudio es observar si este tipo de instrucción puede ser un facilitador para los estudiantes de inglés como segunda lengua, que son adultos y chilenos, si se aprenden mejor algunas MC presentadas y analizadas, y teorizar sobre los resultados obtenidos, así como analizar su nivel de confianza al responder las pruebas. Para esto, se seleccionaron y analizaron 20 términos de Vocabulario Académico motivados metafóricamente para ser enseñados en un curso corto ofrecido a dos grupos (experimental y control). Ambos grupos fueron enseñados de la misma manera, excepto por la instrucción explícita sobre motivaciones metafóricas. Los resultados muestran que no parece haber una ventaja en términos de retención para el grupo experimental. Sin embargo, hay algunas diferencias relacionadas con las MC que se aprendieron mejor y cuáles se mejoraron más en ambos grupos. Además, el grupo experimental informó tener más confianza al responder las pruebas, sin detrimento al rendimiento. En conclusión, aunque en general no parece ser un facilitador, este tipo de instrucción parece, al menos, permitir que los estudiantes pasen por un proceso mental en el que en última instancia se sienten más seguros de su propio conocimiento.
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-notadetesis.item
Tesis para optar al grado de Magíster en Lingüística, mención Lengua Inglesa
Identifier
URI: https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/203965
Collections
The following license files are associated with this item: