About
Contact
Help
Sending publications
How to publish
Advanced Search
View Item 
  •   Home
  • Facultad de Medicina
  • Tesis Pregrado
  • View Item
  •   Home
  • Facultad de Medicina
  • Tesis Pregrado
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse byCommunities and CollectionsDateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionDateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login to my accountRegister
Biblioteca Digital - Universidad de Chile
Revistas Chilenas
Repositorios Latinoamericanos
Tesis LatinoAmericanas
Tesis chilenas
Related linksRegistry of Open Access RepositoriesOpenDOARGoogle scholarCOREBASE
My Account
Login to my accountRegister

Manejo de sintaxis compleja en discurso narrativo y conversacional en escolares de 1o. básico con TEL

Tesis
Thumbnail
Open/Download
IconSeminario Final.pdf (834.0Kb)
Publication date
2010
Metadata
Show full item record
Cómo citar
Pavez Guzmán, María Mercedes
Cómo citar
Manejo de sintaxis compleja en discurso narrativo y conversacional en escolares de 1o. básico con TEL
.
Copiar
Cerrar

Author
  • Araya Morales, Ximena;
  • Bravo González, Carolina;
  • Menares Alegría, Natalia;
  • Pérez Reuque, Javiera;
  • Trigo García, Mabel;
Professor Advisor
  • Pavez Guzmán, María Mercedes;
  • Maggiolo Landaeta, Mariangela;
  • López Bravo, Ilse;
Abstract
Introducción: El trastorno específico del lenguaje (TEL) es una alteración en el desarrollo del lenguaje, en el cual la dificultad en la sintaxis es lo patognomónico del cuadro. La presente investigación va dirigida al estudio de la sintaxis compleja de niños de primero básico diagnosticados con TEL, puesto que existe escasa información acerca de la población hispano parlante. Metodología: Participaron 20 niños diagnosticados con TEL y 17 niños con desarrollo típico del lenguaje, cuyas edades fluctuaban entre 6 y 7 años. Ambos grupos pertenecientes a establecimientos educacionales con Proyecto de Integración Escolar. Se evaluó la complejidad de sus oraciones por medio del análisis de muestras de discurso conversacional y narrativo. El rendimiento de cada grupo se comparó en función de la cantidad y gramaticalidad de oraciones complejas y la frecuencia de aparición de sintagmas preposicionales. Los análisis estadísticos de los resultados se realizaron con la prueba no paramétrica de Mann-Whitney para dos muestras independientes. Conclusiones: Los niños con trastorno específico del lenguaje efectivamente presentarían un menor nivel de complejidad en sus producciones lingüísticas para ambos tipos de discurso, las escasas oraciones complejas presentan una mayor frecuencia de agramaticalidades. No se evidencian diferencias significativas en cuanto a frecuencia de oraciones complejas entre ambos tipos de discurso. Se recomienda realizar futuras investigaciones que profundicen en el tema.
 
Introduction: Specific Language Impairment (SLI) is a disturbance in the language development, in which the syntact deficit is the pathognomonic marker. The present investigation was undertaken to study complex syntax production by children from early elementary school with SLI diagnosis because of the limited information among the Hispanic population. Method: The study was carried out with 20 SLI children and 17 typically developing children, in an age range from 6 to 7 years old. Both groups of children came from schools with schools integration projects (SIP). Complexity of the sentences was determined by analysis of narrative and conversational texts. Performance of each group was compared in order to the amount and grammaticality of subordinate clauses and frequency of occurrence of prepositional phrases. Statistical data analyses were carried out using the Mann-Whitney U Test to compare two independent groups. Conclusions: SLI children do have a lower complexity level in the narrative production as well as in the conversational production. A higher frequency of ungrammaticality is detected among the few complex sentences elicited by these children. Difference of frequency of complex sentences in both types of discourse was not significant. We suggest to perform future investigations in order to study the subject in a deeper way.
 
Identifier
URI: https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/114239
Collections
  • Tesis Pregrado
xmlui.footer.title
31 participating institutions
More than 73,000 publications
More than 110,000 topics
More than 75,000 authors
Published in the repository
  • How to publish
  • Definitions
  • Copyright
  • Frequent questions
Documents
  • Dating Guide
  • Thesis authorization
  • Document authorization
  • How to prepare a thesis (PDF)
Services
  • Digital library
  • Chilean academic journals portal
  • Latin American Repository Network
  • Latin American theses
  • Chilean theses
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB)
Universidad de Chile

© 2020 DSpace
  • Access my account