About
Contact
Help
Sending publications
How to publish
Advanced Search
View Item 
  •   Home
  • Facultad de Medicina
  • Tesis Pregrado
  • View Item
  •   Home
  • Facultad de Medicina
  • Tesis Pregrado
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse byCommunities and CollectionsDateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionDateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login to my accountRegister
Biblioteca Digital - Universidad de Chile
Revistas Chilenas
Repositorios Latinoamericanos
Tesis LatinoAmericanas
Tesis chilenas
Related linksRegistry of Open Access RepositoriesOpenDOARGoogle scholarCOREBASE
My Account
Login to my accountRegister

Comparación de habilidades de teoría de la mente entre sujetos con síndrome de asperger y sujetos con desarrollo típico

Tesis
Thumbnail
Open/Download
IconComparación de habilidades de teoría de la mente entre sujetos con síndrome de Asperger y sujetos con desarrollo típico.pdf (791.5Kb)
Publication date
2012
Metadata
Show full item record
Cómo citar
Peñaloza Castillo, Christian
Cómo citar
Comparación de habilidades de teoría de la mente entre sujetos con síndrome de asperger y sujetos con desarrollo típico
.
Copiar
Cerrar

Author
  • Berríos Caballero, Paola;
  • Catalán Elgueda, Fernanda;
  • Muñoz Fernández, Christian;
  • Maureira Cifuentes, Mauricio;
  • Santibáñez Palma, Andrea;
Professor Advisor
  • Peñaloza Castillo, Christian;
  • Riveros Vitar, Pilar;
  • López Bravo, Ilse;
Abstract
Introducción: El síndrome de Asperger (SA) se enmarca en los Trastornos generalizados del desarrollo. El presente seminario de investigación se centró en la comparación de elementos del discurso narrativo referido a habilidades mentalistas y el reconocimiento de estados mentales en fotografías de miradas y si este desempeño se explica por una dificultad en habilidades de Teoría de la mente (TM). Esta relación permitiría un acercamiento a futuros lineamientos terapéuticos, basados en los déficits específicos de estos individuos. Metodología: Se evaluó a 18 sujetos con SA que cursaron NB1 y se comparó con 18 sujetos con desarrollo típico de lenguaje y comunicación (DT), pareados en sexo y edad. Los instrumentos utilizados fueron el libro de imágenes “Frog where are you?”, comparando cantidad y tipo de expresiones mentales, deixis y cantidad de pronombres anafóricos y la prueba “Reading the mind in the eyes”, versión niños. De manera complementaria, se aplicaron dos pruebas para controlar los sesgos: TEVI-R y una encuesta dirigida a los padres acerca del vocabulario mentalista de sus hijos. Resultados: Se encontraron diferencias significativas entre los sujetos con SA y DT en la producción de expresiones mentalistas de voluntad, pronombres anafóricos, deixis temporales y en la cantidad de respuestas correctas en el reconocimiento de estados mentales. Conclusiones: Las dificultades presentadas por los sujetos con SA en la pruebas, responden principalmente a una alteración en las habilidades de la TM. A pesar de lo anterior, se da cuenta de reparos metodológicos que deberían ser tomados en cuenta en investigaciones futuras.
 
Introduction: Asperger’s Syndrome (SA) is framed within the Pervasive Developmental Disorders. This research seminar focused on the comparison of narrative elements referred to mentalistic skills and mental states recognition in pictures of looks and if this performance is due to a difficulty in skills of Theory of Mind (TM). This relationship would allow an approach to future therapeutic guidelines based on specific deficits of these individuals. Method: 18 subjects with SA who completed NB1 were evaluated. These were compared with 18 subjects with typical development of language and communication (DT), matched for sex and age. The instruments used were the picture book "Frog where are you?", Comparing quantity and type of mental expressions, deixis and anaphoric pronouns and the test "Reading the Mind in the Eyes" children’s version. To complement this, two tests applied to control biases: TEVI-R and a survey addressed to parents about their children's mentalistic vocabulary. Results: There were significant differences between subjects with SA and DT in producing mentalistic expressions of will, anaphoric pronouns, temporal deixis and the number of correct answers in the recognition of mental states. Conclusions: The difficulties presented by subjects with SA in the tests, mainly respond to an impairment in the skills of TM. Despite this, methodological objections are shown which should be taken into account in future research.
 
Identifier
URI: https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/114908
Collections
  • Tesis Pregrado
xmlui.footer.title
31 participating institutions
More than 73,000 publications
More than 110,000 topics
More than 75,000 authors
Published in the repository
  • How to publish
  • Definitions
  • Copyright
  • Frequent questions
Documents
  • Dating Guide
  • Thesis authorization
  • Document authorization
  • How to prepare a thesis (PDF)
Services
  • Digital library
  • Chilean academic journals portal
  • Latin American Repository Network
  • Latin American theses
  • Chilean theses
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB)
Universidad de Chile

© 2020 DSpace
  • Access my account