About
Contact
Help
Sending publications
How to publish
Advanced Search
View Item 
  •   Home
  • Facultad de Medicina
  • Tesis Pregrado
  • View Item
  •   Home
  • Facultad de Medicina
  • Tesis Pregrado
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse byCommunities and CollectionsDateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionDateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login to my accountRegister
Biblioteca Digital - Universidad de Chile
Revistas Chilenas
Repositorios Latinoamericanos
Tesis LatinoAmericanas
Tesis chilenas
Related linksRegistry of Open Access RepositoriesOpenDOARGoogle scholarCOREBASE
My Account
Login to my accountRegister

Comparación de la producción morfosintáctica de oraciones entre niños con tel y desarrollo típico del lenguaje, preescolares y escolares

Tesis
Thumbnail
Open/Download
IconComparación de la producción morfosintáctica de oraciones entre niños con TEL y desarrollo típico del lenguaje, preesco~1.pdf (1.208Mb)
Publication date
2012
Metadata
Show full item record
Cómo citar
Pavez, María Mercedes
Cómo citar
Comparación de la producción morfosintáctica de oraciones entre niños con tel y desarrollo típico del lenguaje, preescolares y escolares
.
Copiar
Cerrar

Author
  • Acevedo Olguín, Llancolén;
  • Muñoz Nuñez, Gabriela;
  • Olivares Vilches, Constanza;
  • Vélez Keith, Camila;
Professor Advisor
  • Pavez, María Mercedes;
  • Coloma Tirapegui, Carmen;
  • López, Ilse;
Abstract
El TEL es un cuadro importante en la población infantil chilena el cual presenta una prevalencia de un 4% entre niños de 3 y 7 años. La mayor parte de los niños asiste a escuelas de lenguaje o a escuelas regulares con Proyectos de Integración, donde inician el aprendizaje formal de la lectoescritura. Debido a lo anterior, el objetivo general de esta investigación es estudiar el desempeño gramatical en la producción de oraciones, según complejidad y gramaticalidad, en preescolares y escolares con TEL y en niños con desarrollo típico del lenguaje (DTL). La población de la presente investigación está constituida por 47 niños con TEL y DTL, preescolares y escolares. Se evalúa el desempeño gramatical mediante el análisis de corpus de lenguaje obtenidos del recontado de los tres cuentos del método EDNA. En los corpus se identifica el total de oraciones, oraciones simples y complejas; oraciones agramaticales totales y agramaticales (simples y complejas). Los resultados muestran que a nivel morfosintáctico, los niños con DTL tienen una evolución evidenciada en un mejor desempeño a nivel de complejidad y gramaticalidad oracional, la cual no es estadísticamente significativa. Por otra parte en los niños con TEL, la complejidad oracional mejora con la influencia de la escolaridad, no así la agramaticalidad oracional. Finalmente se concluye que la agramaticalidad constituye una característica propia del TEL, que no evoluciona con la escolaridad.
 
Specific language impairment (SLI) is an important profile for Chilean child population. It has a 4% of prevalence in children between 3 and 7 years of age, who must attend speech therapy schools or regular schools with programs of integration, to begin formal learning of literacy. Consequently, the general aim of this investigation is to study the grammatical performance to produce sentences, according to complexity and grammaticality in pre-school and school age children with SLI and TLD (Typical Language Development). The population used in this investigation consists in 47 pre-school and school children with SLI and TLD. It was evaluated the grammatical performance by using corpus linguistics analysis, obtained from the narration of the three stories of the method EDNA. In the linguistic corpus, it was identified total of sentences, simple and complex sentences; total ungrammatical sentences and simple and complex ungrammatical sentences. The results shows that, in a morphosyntactic level, children with TLD have an evolution evidenced in a better performance, in regard to complexity and grammatical sentences, wich is not statically significant. On the other hand, in children with TEL, sentencel complexity improves with schooling, but not with ungrammatical sentences. Finally, it is concluded that ungrammaticality is a proper characteristic of SLI that does not evolve with schooling.
 
Identifier
URI: https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/115207
Collections
  • Tesis Pregrado
xmlui.footer.title
31 participating institutions
More than 73,000 publications
More than 110,000 topics
More than 75,000 authors
Published in the repository
  • How to publish
  • Definitions
  • Copyright
  • Frequent questions
Documents
  • Dating Guide
  • Thesis authorization
  • Document authorization
  • How to prepare a thesis (PDF)
Services
  • Digital library
  • Chilean academic journals portal
  • Latin American Repository Network
  • Latin American theses
  • Chilean theses
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB)
Universidad de Chile

© 2020 DSpace
  • Access my account