About
Contact
Help
Sending publications
How to publish
Advanced Search
View Item 
  •   Home
  • Facultad de Medicina
  • Tesis Pregrado
  • View Item
  •   Home
  • Facultad de Medicina
  • Tesis Pregrado
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse byCommunities and CollectionsDateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionDateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login to my accountRegister
Biblioteca Digital - Universidad de Chile
Revistas Chilenas
Repositorios Latinoamericanos
Tesis LatinoAmericanas
Tesis chilenas
Related linksRegistry of Open Access RepositoriesOpenDOARGoogle scholarCOREBASE
My Account
Login to my accountRegister

Diseño de un programa de estimulación semántica temprana para niños de 2 a 3 años con antecedentes de prematuridad extrema

Tesis
Thumbnail
Open/Download
IconDise_o_de_un_Programa_de_Estimulaci_n_Sem_ntica_Temprana_para_ni_os_de_2_a_3_a_os_con_antecedentes_de_prematuridad_extrema..pdf (1.309Mb)
Publication date
2013
Metadata
Show full item record
Cómo citar
Maggiolo Landaeta, Mariangela
Cómo citar
Diseño de un programa de estimulación semántica temprana para niños de 2 a 3 años con antecedentes de prematuridad extrema
.
Copiar
Cerrar

Author
  • Acuña Loyola, Daniela Paz;
  • Almarza Reyes, Nicole Andrea;
  • Maldonado Rojas, Constanza Nicole;
  • Leal Segura, Vania Elisabeth;
Professor Advisor
  • Maggiolo Landaeta, Mariangela;
  • Yevilaf Neira, Paula;
  • López, Ilse;
Abstract
Prematuro extremo es aquel niño nacido antes de 32 semanas de gestación y/o menos de 1500 gramos de peso al nacer. La sobrevida de estos niños ha aumentado principalmente debido a los actuales avances tecnológicos. Esta mayor supervivencia, conlleva el riesgo de la aparición de dificultades durante el desarrollo y entre ellas dificultades lingüísticas. La alteración de este proceso cognitivo, puede impactar en el desarrollo global del niño. Debido a esto, el propósito de este trabajo es proponer un Programa de Estimulación Semántica Temprana, orientado a niños entre 2 y 3 años de edad con antecedentes de prematuridad extrema, a partir de los resultados obtenidos de una evaluación lingüística mediante el REEL-3 de 19 niños entre 2 y 3 años de edad prematuros extremos del CRS cordillera. Dicha evaluación arrojo que un 47% de los menores evaluados, poseía un rendimiento lingüístico descendido para su edad cronológica, concordando con lo descrito en la literatura revisada. Ocupando esto como respaldo se procedió al diseño y valoración del programa de intervención, el cual se pudo aprobar en una primera instancia ya que del 100% de las respuestas obtenidas a través del cuestionario de expertos un 55% expreso estar de acuerdo con las premisas estipuladas en la encuesta aplicada, un 44% declaro estar medianamente de acuerdo y solo un 1% manifestó estar en desacuerdo. Se concluyo que la implementación del plan de estimulación propuesto podría contribuir a sistematizar la estimulación del lenguaje en prematuros extremos, incrementando así las posibilidades de desarrollar mejores competencias verbales desde temprana edad.
 
The concept extreme premature is that child born before 32 gestation weeks and / or weights less than 1500 grams at birth. The over survival of these children has increased mainly due to the current technological advances. This increased survival, carries to the risk of the occurrence of difficulties during development process and some of these last mentioned may include language difficulties. Alteration of this cognitive process may have an impact on the development of the child. Because of this, the purpose of this project it is to propose a Semantic Early Stimulation Program , oriented to children between 2 and 3 years old with precedent of extreme prematurity, based on the results obtained from language assessment by using the REEL- 3 of 19 children between 2 and 3 years of age of extremely premature from CRS Cordillera. This evaluation showed up that 47 % of evaluated children, had a language descendent language performance for their chronological age, in concordance with the described in the reviewed literature. Using this as backup, it was proceed to the design and evaluation of the intervention program , which was approved in the first instance because 100% of the responses obtained through the expert’s questionnaire, 55% expressed agree with the stipulated premises in the applied survey , 44% declared to moderately agree, and only 1 % said they disagree. As a conclusion, the implementation of the proposed plan of stimulation could contribute to systematize the language stimulation in extreme premature cases, increasing with this the possibility of developing better verbal’ skills from an early age.
 
Identifier
URI: https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/116822
Collections
  • Tesis Pregrado
xmlui.footer.title
31 participating institutions
More than 73,000 publications
More than 110,000 topics
More than 75,000 authors
Published in the repository
  • How to publish
  • Definitions
  • Copyright
  • Frequent questions
Documents
  • Dating Guide
  • Thesis authorization
  • Document authorization
  • How to prepare a thesis (PDF)
Services
  • Digital library
  • Chilean academic journals portal
  • Latin American Repository Network
  • Latin American theses
  • Chilean theses
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB)
Universidad de Chile

© 2020 DSpace
  • Access my account