About
Contact
Help
Sending publications
How to publish
Advanced Search
View Item 
  •   Home
  • Facultad de Medicina
  • Tesis Pregrado
  • View Item
  •   Home
  • Facultad de Medicina
  • Tesis Pregrado
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse byCommunities and CollectionsDateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionDateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login to my accountRegister
Biblioteca Digital - Universidad de Chile
Revistas Chilenas
Repositorios Latinoamericanos
Tesis LatinoAmericanas
Tesis chilenas
Related linksRegistry of Open Access RepositoriesOpenDOARGoogle scholarCOREBASE
My Account
Login to my accountRegister

Mecanismos de cohesión utilizados en narraciones por un grupo de niños con TEL

Tesis
Thumbnail
Open/Download
IconFIGUEROA MENARES NARANJO VERGARA.pdf (1.013Mb)
Publication date
2015
Metadata
Show full item record
Cómo citar
Coloma Tirapegui, Carmen
Cómo citar
Mecanismos de cohesión utilizados en narraciones por un grupo de niños con TEL
.
Copiar
Cerrar

Author
  • Figueroa González, Vianney;
  • Menares Arriaza, Sebastián;
  • Naranjo Aedo, Magdalena;
  • Vergara Campos, Catalina;
Professor Advisor
  • Coloma Tirapegui, Carmen;
  • López Bravo, Ilse;
  • Quezada Gaponov, Camilo;
Abstract
La presente investigación indagó en cuanto a los mecanismos de cohesión referencial (MCR) utilizados por niños con Trastorno específico de lenguaje (TEL) en sus narraciones. La muestra se seleccionó de forma aleatoria y estuvo compuesta por 25 niños con TEL y 25 niños con DTL, estudiantes de 1º básico de entre 6 y 7 años, pertenecientes a escuelas con proyecto de integración escolar de nivel socioeconómico medio - bajo de Santiago, Chile. Se analizó la presencia de MCR en los corpus narrativos obtenidos a partir del recontado de tres cuentos. Los resultados se obtuvieron a través del software para el análisis estadístico R. Se encontró que no existían diferencias significativas en cuanto al comportamiento de ambos grupos, sin embargo, al realizar un análisis más específico, se manifestaron diferencias particularmente en el uso de MCR en oraciones subordinadas. Los resultados sugieren que las dificultades morfosintácticas que presentan los niños con TEL podrían impactar en el uso de mecanismos de cohesión.
 
Our aim was to an alyze referential cohesion mechanisms (RCM) used in narratives of three stories by childrens with Specific Language Impairment (SLI) and Typical Language Development (TLD). The sample was randomly composed according to the children's category, for SLI (25 participants) and TLD (25 participants), all of them between the ages of 6 and 7 years old attending integrational schools of a middle-low socioeconomic level in Santiago, Chile. RCM presence was analyzed in the narrative corpus obtained from three stories re-counting. The data was analyzed with "R", a free software tool for statistical computing and creating graphs. The results showed no statistically significant differences in the behavior of both groups, nonetheless, (SLI or TLD) childrens demonstrated RCM differences in subordinate sentences. TEL infant’s morphosyntactical difficulties would impact the use of RCM.
 
Identifier
URI: https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/138187
Collections
  • Tesis Pregrado
xmlui.footer.title
31 participating institutions
More than 73,000 publications
More than 110,000 topics
More than 75,000 authors
Published in the repository
  • How to publish
  • Definitions
  • Copyright
  • Frequent questions
Documents
  • Dating Guide
  • Thesis authorization
  • Document authorization
  • How to prepare a thesis (PDF)
Services
  • Digital library
  • Chilean academic journals portal
  • Latin American Repository Network
  • Latin American theses
  • Chilean theses
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB)
Universidad de Chile

© 2020 DSpace
  • Access my account