Show simple item record

Professor Advisordc.contributor.advisorBahamondes Rivera, Rosa Isabel
Authordc.contributor.authorArgandoña Diaz, Melany Tyare
Authordc.contributor.authorBustamante Marín, Javier Felipe
Authordc.contributor.authorCaico Albornoz, Yanira Paz
Authordc.contributor.authorChe Piñeiro, Benjamin Nicolás
Authordc.contributor.authorCornejo Andrades, Javiera Andrea del Pilar
Authordc.contributor.authorPeñaloza Escudero, Sasha Valentina
Admission datedc.date.accessioned2024-03-18T13:11:05Z
Available datedc.date.available2024-03-18T13:11:05Z
Publication datedc.date.issued2023
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/197526
Abstractdc.description.abstractOver the years, language acquisition research has predominantly concentrated on grammar and semantics, neglecting the important role of vocabulary in Second Language Acquisition (SLA). In the last 25 years the field of vocabulary has encountered a growing interest. One of the research topics in this area is Vocabulary learning strategies (VLS). For this reason, the purpose of this investigation was, firstly, to identify the presence, types, and variety of VLS employed in one school textbook endorsed by the Ministry of Education. Secondly, to evaluate if the VLS included are focused on the acquisition of productive and receptive knowledge. Lastly, to identify if the authors of the textbooks are aware of the presence and relevance of these VLS. Drawing on the analysis of an English textbook provided by the Ministry of Education for students from two high school levels, this qualitative, cross-sectional research was complemented by employing a semi-structured interview and questionnaire directed towards the textbook authors. The findings revealed a lack of explicit mention of VLS in the textbook, a prevalence of consolidation strategies upon discovery strategies, and the absence of metacognitive strategies. Additionally, the authors seemed unfamiliar with VLS. This research aims to contribute to the existing body of literature concerning the inclusion of the author's awareness of the presence and relevance of vocabulary learning strategies in textbooks, which remains mostly unexplored. The relevance of this study, therefore, lies within filling this gap in research.es_ES
Abstractdc.description.abstractA lo largo de los años, la investigación en adquisición de lenguaje se ha centrado predominantemente en la gramática y la semántica, descuidando el importante papel del vocabulario en la Adquisición de Segundas Lenguas (SLA, por sus siglas en inglés). En los últimos 25 años, el campo del vocabulario ha experimentado un creciente interés. Uno de los temas de investigación en esta área son las Estrategias de Aprendizaje del Vocabulario (VLS, por sus siglas en inglés). Por esta razón, el propósito de esta investigación fue, en primer lugar, identificar la presencia, tipos y variedad de las VLS utilizadas en el libro de texto escolar respaldado por el Ministerio de Educación. En segundo lugar, evaluar si las VLS incluidas mejoran la adquisición de conocimientos productivos y receptivos. Por último, identificar si los autores del texto escolar son conscientes de la presencia y relevancia de estas VLS. Basándonos en el análisis de un libro de texto de inglés proporcionado por el Ministerio de Educación para estudiantes de dos niveles de educación media, esta investigación cualitativa y transversal se complementó mediante el uso de una entrevista semiestructurada y un cuestionario dirigido a los autores del libro. Los hallazgos revelaron una falta de mención explícita de las VLS en el libro de texto, una prevalencia de estrategias de consolidación sobre estrategias de descubrimiento y la ausencia de estrategias metacognitivas. Además, los autores parecían no estar familiarizados con las VLS. Esta investigación tiene como objetivo contribuir al cuerpo de literatura existente en relación con la inclusión de la conciencia del autor sobre la presencia y relevancia de las estrategias de aprendizaje de vocabulario en los libros de texto. La relevancia de este estudio, por lo tanto, yace en cubrir esta brecha.es_ES
Lenguagedc.language.isoenes_ES
Publisherdc.publisherUniversidad de Chilees_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
Keywordsdc.subjectEnglish as a second languagees_ES
Keywordsdc.subjectVocabulary acquisitiones_ES
Keywordsdc.subjectReceptive and productive knowledgees_ES
Keywordsdc.subjectTextbookses_ES
Keywordsdc.subjectVocabulary learning strategieses_ES
Keywordsdc.subjectInglés como segundo idiomaes_ES
Keywordsdc.subjectAdquisición de vocabularioes_ES
Keywordsdc.subjectConocimiento receptivo y productivoes_ES
Keywordsdc.subjectLibros de textoes_ES
Keywordsdc.subjectEstrategias de aprendizaje del vocabularioes_ES
Títulodc.titleExploring textbook authors' awareness: a study on vocabulary learning strategies in a chilean textbook from the Ministry of Educationes_ES
Document typedc.typeTesises_ES
dc.description.versiondc.description.versionVersión original del autores_ES
dcterms.accessRightsdcterms.accessRightsAcceso abiertoes_ES
Catalogueruchile.catalogadorepses_ES
Departmentuchile.departamentoDepartamento de Lingüísticaes_ES
Facultyuchile.facultadFacultad de Filosofía y Humanidadeses_ES
uchile.carrerauchile.carreraLicenciatura en Lingüística y Literatura Inglesases_ES
uchile.gradoacademicouchile.gradoacademicoLicenciadoes_ES
uchile.notadetesisuchile.notadetesisInforme para optar al grado de Licenciado en Lengua y Literatura Inglesases_ES


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States