From Co-regulation to Self-regulation in early childhood: an intercultural study in Germany and Chile
Tesis
Open/ Download
Access note
Acceso abierto
Publication date
2022Metadata
Show full item record
Cómo citar
Capella Sepúlveda, Claudia Milena
Cómo citar
From Co-regulation to Self-regulation in early childhood: an intercultural study in Germany and Chile
Author
Professor Advisor
Abstract
During early childhood, there is a constant interaction between the individual self-regulatory
processes of the child and the co-regulatory behaviors of the caregiver. Initially, the child lacks the
capacity to regulate its internal states autonomously, requiring the adult to act as a source of external
regulation. As children grow older, their self-regulatory capacities increase while the need for co-
regulation decreases. These changes are partly due to maturational processes, but also depend on
social learning in parent-child interactions.
The following project adopts a multi-method approach to evaluate the development of regulation
during early childhood in parent-child dyads in Germany and Chile. Data is collected using parental
reports and direct observation of parent-child interactions, combining cross-sectional and longitudinal
designs in two related studies. First, a parental report questionnaire is employed to assess (1) parents'
ideas and goals in relation to children's self-regulation skills, (2) children's self-regulation responses
when facing challenging situations, and (3) caregivers' co-regulatory strategies. Second, a
microanalytic coding scheme is applied to assess the cognitive, emotional and motivational regulation
behaviors displayed by parents and children during interaction.
Findings show a gradual acquisition of regulation skills throughout early childhood, accompanied
by a concurrent decrease in parental co-regulation. Comparisons across age-groups and countries
revealed substantial similarities but also differences between countries concerning parental
expectations, how children respond to challenging situations, which co-regulation strategies parents
use to support their offspring, and how well they adapt them to the child ́s age. In assessing
interactional patterns, parents were most likely to offer co-regulation spontaneously and there is a
shift toward more horizontal interactions as children grow older.
In general, the results invite us to broaden our view of the development of children's self-regulation
by adopting a dyadic, contextualized and culturally sensitive approach. It is essential to adopt
methodologies that allow the analysis of multiple regulatory dimensions and their changes throughout
development, as well as the interaction between parent and child characteristics. Durante la primera infancia existe una interacción constante entre los procesos individuales de
autorregulación del niño y los comportamientos de corregulación del cuidador. Inicialmente el niño
carece de la capacidad de regular sus estados internos de forma autónoma, por lo que necesita que el
adulto actúe como fuente de regulación externa. A medida que los niños crecen sus capacidades de
autorregulación aumentan, mientras que la necesidad de corregulación disminuye. Estos cambios se
deben en parte a procesos evolutivos, pero también dependen del aprendizaje social en las
interacciones padres-hijos.
El siguiente proyecto adopta un enfoque multimétodo para evaluar el desarrollo de la regulación
durante la primera infancia en díadas padre/madre-hijo/a en Alemania y Chile. Los datos se recopilan
utilizando los informes de los padres y la observación directa de las interacciones entre padres e hijos,
combinando diseños transversales y longitudinales en dos estudios relacionados. En primer lugar, se
emplea un cuestionario completado por los padres para evaluar (1) las ideas y objetivos de los padres
en relación con las habilidades de autorregulación infantil, (2) las estrategias de autorregulación de
los niños cuando se enfrentan a situaciones desafiantes, y (3) las estrategias de corregulación de los
cuidadores. En segundo lugar, se utiliza un esquema de codificación microanalítica para evaluar los
comportamientos de regulación cognitiva, emocional y motivacional exhibidos por padres e hijos
durante la interacción.
Los resultados muestran una adquisición gradual de habilidades de regulación a lo largo de la
primera infancia, acompañada de una disminución simultánea en la corregulación parental. Las
comparaciones entre grupos de edad y países revelaron similitudes sustanciales, pero también
diferencias entre los países en relación a las expectativas de los padres, la forma en que los niños
responden a las situaciones desafiantes, las estrategias de corregulación que los padres utilizan para
apoyar a sus hijos y qué tanto adaptan estas últimas a la edad del niño. Al evaluar los patrones de
interacción, los padres fueron más propensos a ofrecer corregulación de forma espontánea y se
observa una transición hacia interacciones más horizontales a medida que los niños crecen.
En general, los resultados nos invitan a ampliar nuestra visión del desarrollo de la autorregulación
infantil adoptando un enfoque diádico, contextualizado y culturalmente sensible. Es fundamental
adoptar metodologías que permitan analizar las múltiples dimensiones de la regulación y sus cambios
a lo largo del desarrollo, así como la interacción entre las características de padres e hijos.
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-notadetesis.item
Programa de Doctorado en Psicoterapia
Patrocinador
Beca Especial de Apoyo Facultad de Medicina - Universidad de Chile; ANID Becas/Doctorado Nacional 21211676; ANID Millennium Science Initiative /MIDAP ICS13_005; German Academic Exchange Service -DAAD; Centro de Psicología Aplicada de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Chile (CAPs).
Identifier
URI: https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/200452
Collections
The following license files are associated with this item: