Show simple item record

Professor Advisordc.contributor.advisorCapella Sepúlveda, Claudia Milena
Professor Advisordc.contributor.advisorPauen, Sabina
Professor Advisordc.contributor.advisorSantelices Álvarez, María Pía
Authordc.contributor.authorCecil María Mata López
Admission datedc.date.accessioned2024-08-22T20:15:06Z
Available datedc.date.available2024-08-22T20:15:06Z
Publication datedc.date.issued2022
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/200452
Abstractdc.description.abstractDuring early childhood, there is a constant interaction between the individual self-regulatory processes of the child and the co-regulatory behaviors of the caregiver. Initially, the child lacks the capacity to regulate its internal states autonomously, requiring the adult to act as a source of external regulation. As children grow older, their self-regulatory capacities increase while the need for co- regulation decreases. These changes are partly due to maturational processes, but also depend on social learning in parent-child interactions. The following project adopts a multi-method approach to evaluate the development of regulation during early childhood in parent-child dyads in Germany and Chile. Data is collected using parental reports and direct observation of parent-child interactions, combining cross-sectional and longitudinal designs in two related studies. First, a parental report questionnaire is employed to assess (1) parents' ideas and goals in relation to children's self-regulation skills, (2) children's self-regulation responses when facing challenging situations, and (3) caregivers' co-regulatory strategies. Second, a microanalytic coding scheme is applied to assess the cognitive, emotional and motivational regulation behaviors displayed by parents and children during interaction. Findings show a gradual acquisition of regulation skills throughout early childhood, accompanied by a concurrent decrease in parental co-regulation. Comparisons across age-groups and countries revealed substantial similarities but also differences between countries concerning parental expectations, how children respond to challenging situations, which co-regulation strategies parents use to support their offspring, and how well they adapt them to the child ́s age. In assessing interactional patterns, parents were most likely to offer co-regulation spontaneously and there is a shift toward more horizontal interactions as children grow older. In general, the results invite us to broaden our view of the development of children's self-regulation by adopting a dyadic, contextualized and culturally sensitive approach. It is essential to adopt methodologies that allow the analysis of multiple regulatory dimensions and their changes throughout development, as well as the interaction between parent and child characteristics.es_ES
Abstractdc.description.abstractDurante la primera infancia existe una interacción constante entre los procesos individuales de autorregulación del niño y los comportamientos de corregulación del cuidador. Inicialmente el niño carece de la capacidad de regular sus estados internos de forma autónoma, por lo que necesita que el adulto actúe como fuente de regulación externa. A medida que los niños crecen sus capacidades de autorregulación aumentan, mientras que la necesidad de corregulación disminuye. Estos cambios se deben en parte a procesos evolutivos, pero también dependen del aprendizaje social en las interacciones padres-hijos. El siguiente proyecto adopta un enfoque multimétodo para evaluar el desarrollo de la regulación durante la primera infancia en díadas padre/madre-hijo/a en Alemania y Chile. Los datos se recopilan utilizando los informes de los padres y la observación directa de las interacciones entre padres e hijos, combinando diseños transversales y longitudinales en dos estudios relacionados. En primer lugar, se emplea un cuestionario completado por los padres para evaluar (1) las ideas y objetivos de los padres en relación con las habilidades de autorregulación infantil, (2) las estrategias de autorregulación de los niños cuando se enfrentan a situaciones desafiantes, y (3) las estrategias de corregulación de los cuidadores. En segundo lugar, se utiliza un esquema de codificación microanalítica para evaluar los comportamientos de regulación cognitiva, emocional y motivacional exhibidos por padres e hijos durante la interacción. Los resultados muestran una adquisición gradual de habilidades de regulación a lo largo de la primera infancia, acompañada de una disminución simultánea en la corregulación parental. Las comparaciones entre grupos de edad y países revelaron similitudes sustanciales, pero también diferencias entre los países en relación a las expectativas de los padres, la forma en que los niños responden a las situaciones desafiantes, las estrategias de corregulación que los padres utilizan para apoyar a sus hijos y qué tanto adaptan estas últimas a la edad del niño. Al evaluar los patrones de interacción, los padres fueron más propensos a ofrecer corregulación de forma espontánea y se observa una transición hacia interacciones más horizontales a medida que los niños crecen. En general, los resultados nos invitan a ampliar nuestra visión del desarrollo de la autorregulación infantil adoptando un enfoque diádico, contextualizado y culturalmente sensible. Es fundamental adoptar metodologías que permitan analizar las múltiples dimensiones de la regulación y sus cambios a lo largo del desarrollo, así como la interacción entre las características de padres e hijos.es_ES
Patrocinadordc.description.sponsorshipBeca Especial de Apoyo Facultad de Medicina - Universidad de Chile; ANID Becas/Doctorado Nacional 21211676; ANID Millennium Science Initiative /MIDAP ICS13_005; German Academic Exchange Service -DAAD; Centro de Psicología Aplicada de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Chile (CAPs).es_ES
Lenguagedc.language.isoenes_ES
Publisherdc.publisherUniversidad de Chilees_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
Keywordsdc.subjectRegulación emocionales_ES
Keywordsdc.subjectRelaciones padres-hijoes_ES
Keywordsdc.subjectNiñoes_ES
Keywordsdc.subjectCompetencia culturales_ES
Títulodc.titleFrom Co-regulation to Self-regulation in early childhood: an intercultural study in Germany and Chilees_ES
Document typedc.typeTesises_ES
dc.description.versiondc.description.versionVersión original del autores_ES
dcterms.accessRightsdcterms.accessRightsAcceso abiertoes_ES
Catalogueruchile.catalogadorreres_ES
Departmentuchile.departamentoEscuela de Postgradoes_ES
Facultyuchile.facultadFacultad de Medicinaes_ES
uchile.gradoacademicouchile.gradoacademicoDoctoradoes_ES
uchile.notadetesisuchile.notadetesisPrograma de Doctorado en Psicoterapiaes_ES


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States