Show simple item record

Authordc.contributor.authorMardones Bravo, Camila 
Admission datedc.date.accessioned2016-11-17T16:15:28Z
Available datedc.date.available2016-11-17T16:15:28Z
Publication datedc.date.issued2016
Cita de ítemdc.identifier.citationIberoamericana, XVI, 61 (2016), 51-70es_ES
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/141249
Abstractdc.description.abstractEl departamento de Oruro cuenta con una cantidad importante de iglesias coloniales que conservan las pinturas murales realizadas en el contexto de la evangelización, caracterizadas por la profusión de ornamentación vegetal. Esta investigación profundiza en algunas semejanzas y diferencias de cinco de estos templos rurales, buscando en sus motivos fitomórficos la variedad de connotaciones simbólicas, referenciales y rituales que puedan haber influido en su producción, como también en su posterior resignificación por parte de los participantes locales de esta comunicación religiosa. Se indaga en la configuración de un lenguaje visual acorde con un cristianismo andino dieciochesco, que traspasa los límites entre figura y ornamento, entre referencialidad y experiencia.es_ES
Abstractdc.description.abstractThere is an important amount of colonial churches in the Department of Oruro that preserve the mural paintings made within the context of the evangelization. They are abundant with a vegetal form of ornamentation. This research delves into some similarities and differences of five of these rural temples, searching in their phitomorphic motives the diversity of symbolic, referential and ritual connotations that may have influences their making, as well as their subsequent resignifying process of the local participants of this religious communication. It inquires into the configuration of a visual language in compliance with an 18th century Andean Christianity, one that trespasses the limits between figure and ornament, between reference and experience. Keywords: Andean colonial mural painting; Evangelization; Ornament; Vegetal representation; Visual communication.es_ES
Lenguagedc.language.isoeses_ES
Publisherdc.publisherVervuert Verlages_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/*
Sourcedc.sourceIberoamericanaes_ES
Keywordsdc.subjectPintura mural colonial andinaes_ES
Keywordsdc.subjectEvangelizaciónes_ES
Keywordsdc.subjectOrnamentoes_ES
Keywordsdc.subjectRepresentación vegetales_ES
Keywordsdc.subjectComunicación visuales_ES
Keywordsdc.subjectAndean colonial mural paintinges_ES
Keywordsdc.subjectEvangelizationes_ES
Keywordsdc.subjectOrnamentes_ES
Keywordsdc.subjectVegetal representationes_ES
Keywordsdc.subjectVisual communicationes_ES
Títulodc.titleOrnamento y significación en la pintura mural colonial: la representación vegetal en iglesias rurales de Oruroes_ES
Title in another languagedc.title.alternativeOrnament and meaning in colonial mural paintings: the representation of plants in rural churches of Oruroes_ES
Document typedc.typeArtículo de revista
Catalogueruchile.catalogadorlajes_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publicación ISIes_ES


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile