Show simple item record

Authordc.contributor.authorVargas Rivas, Miriam Maribel 
Authordc.contributor.authorOlivares Aising, Daniela 
Authordc.contributor.authorFernández Droguett, Roberto 
Admission datedc.date.accessioned2018-06-19T20:59:37Z
Available datedc.date.available2018-06-19T20:59:37Z
Publication datedc.date.issued2016
Cita de ítemdc.identifier.citationCad. Ter. Ocup. UFSCar, v. 24, (3): 639-650, 2016es_ES
Identifierdc.identifier.other10.4322/0104-4931.ctoEN0678
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/149020
Abstractdc.description.abstractIntroduction: This article recounts the experience of a theater workshop conducted in a hospital school with children under diverse health conditions in 2011. The work became a possibility of art diffusion as a therapeutic tool and an invitation to reflect on disability and its real and/or symbolically constructed limitations. The central problem focused on identifying the presence of Occupational Risk Factors and Occupational Apartheid in the school achievement of the hospital school children and the author. Problems caused by environmental elements as well as by symbolic-social constructions generated by the idea of disability were observed. Objective: To describe the impact generated by a theater workshop as a therapeutic means in a children's hospital school environment. Method: The autoethnographic methodology was chosen to validate the experience of the investigator as a source of information. Results: The ideas on Occupational Risk Factors, Occupational Apartheid, as well as the concepts developed in the workshop and those used to combat adverse conditions were theoretically analyzed. Conclusion: It is necessary that we experiment contexts that enable spaces free of evaluation and the freedom to use, enjoy and express all our abilities. We must be certain that the body keeps track of past experiences that potentialize the resilience of the soul, which we all deserve to have and which opens the path to the possibility of destroying our predetermined conditions.es_ES
Abstractdc.description.abstractIntroducción: Este artículo versa sobre la experiencia de un taller de teatro realizado durante el año 2011 en una Escuela Hospitalaria, para niños y niñas con diversas condiciones de salud. El trabajo se convirtió en una posibilidad de difusión del arte como herramienta terapéutica y una invitación para reflexionar sobre la discapacidad y sus limitaciones reales y/o construidas simbólicamente. La problemática central se focalizó en la identificación de presencia de Factores de Riesgo Ocupacional y Apartheid Ocupacional, en el desempeño escolar de niños y niñas de la escuela Hospitalaria y de la autora. Se plantea que algunos de estos, eran provocados por elementos ambientales como también por construcciones simbólico-sociales generadas en torno a la idea de discapacidad. Objetivo: Describir el impacto que genera el uso de un taller de teatro como medio terapéutico en una escuela hospitalaria. Método: La metodología idónea fue autoetnográfica, que valida la experiencia de la investigadora como fuente de información. Desarrollo: Se analizan teóricamente las ideas sobre los Factores de Riesgo Ocupacional y Apartheid Ocupacional, además de los conceptos desarrollados a través del taller y utilizados para el combate de las condiciones adversas. Conclusion: Es necesario que todos experimentemos en nuestros diferentes contextos espacios de “no evaluación” y libertad para el uso, disfrute y despliegue de todas nuestras habilidades. Tener certeza que el cuerpo guarda las vivencias lo que potenciará esa alma resiliente que todos merecemos tener y abrirá camino a la posibilidad de destruir nuestras condiciones determinantes.es_ES
Patrocinadordc.description.sponsorshipDevelopment Funding for Culture and Regional Arts (FONDART) of the Council for Culture and the Arts, Los Rios Region, Valdivia, Chilees_ES
Lenguagedc.language.isoenes_ES
Publisherdc.publisherCuba Editoraes_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/*
Sourcedc.sourceCadernos de Terapia Ocupacional da UFSCARes_ES
Keywordsdc.subjectArtes_ES
Keywordsdc.subjectHospital Education Departmentes_ES
Keywordsdc.subjectTherapeuticses_ES
Keywordsdc.subjectAnthropologyes_ES
Keywordsdc.subjectCulturales_ES
Keywordsdc.subjectArtees_ES
Keywordsdc.subjectServicio de Educación en Hospitales_ES
Keywordsdc.subjectTerapéuticases_ES
Keywordsdc.subjectAntropología Culturales_ES
Títulodc.titleAutoethnography: theater as a therapeutic tool for hospital school childrenes_ES
Title in another languagedc.title.alternativeAutoetnografía: el teatro como herramienta terapéutica para niños y niñas de una escuela hospitalariaes_ES
Document typedc.typeArtículo de revista
Catalogueruchile.catalogadortjnes_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publicación ISIes_ES


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile