Show simple item record

Authordc.contributor.authorFranken Osorio, María Angélica 
Admission datedc.date.accessioned2018-07-17T16:30:04Z
Available datedc.date.available2018-07-17T16:30:04Z
Publication datedc.date.issued2017
Cita de ítemdc.identifier.citationRevista Chilena de Literatura, 2017 (96): 187-208es_ES
Identifierdc.identifier.otherhttp://dx.doi.org/10.4067/S0718-22952017000200187
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/149923
Abstractdc.description.abstractEste análisis explora la narrativa chilena reciente que rememora el pasado de infancia en dictadura -la llamada literatura de los hijos- estableciendo un vínculo estético y discursivo entre una memoria compartida y los imaginarios de formación de quienes fueron niños en el pasado dictatorial y son escritores en el presente posdictatorial. La continuidad afectiva de un conflicto, entre un tiempo presente de la memoria y un tiempo pasado de aprendizaje infantil aún incompleto o por comprender, explica la perspectiva escogida de hijos de los narradores de algunas obras ficcionales de Nona Fernández (1971), Álvaro Bisama (1975) y Alejandro Zambra (1975). En las tres construcciones imaginarias específicas que se recorren en las siguientes páginas, se da cuenta de la intención de estos escritores de articular -en la ficción- los imaginarios de infancia que establezcan y expliquen sus actuales posiciones sociales, intelectuales y afectivas.es_ES
Abstractdc.description.abstractThe following paper explores the recent Chilean narrative which recalls childhood during the dictatorship, the so-called “literatura de los hijos” (literature of sons and daughters), establishing an aesthetic and discoursive link between shared memory and the development imaginaries of those who were children during the dictatorial past and that are writers in the post-dictatorial present. The affective continuity of a conflict, between a present state of memory and a past of childhood learning, still incomplete or with potential for understanding, explains the perspective chosen of sons and daughters of the narrators in some of the fictional works by-nc Nona Fernández (1971), Álvaro Bisama (1975), and Alejandro Zambra (1975). In the three imaginary constructions explored in the following pages, the aim of these authors is described, in terms of their intention to articulate, within fiction, childhood imaginaries that establish and explain their current social, intellectual, and affective positions.es_ES
Lenguagedc.language.isoeses_ES
Publisherdc.publisherUniversidad de Chilees_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/*
Sourcedc.sourceRevista Chilena de Literaturaes_ES
Keywordsdc.subjectInfanciaes_ES
Keywordsdc.subjectMemoriaes_ES
Keywordsdc.subjectImaginarios de formaciónes_ES
Keywordsdc.subjectNarrativa chilena recientees_ES
Keywordsdc.subjectChildhoodes_ES
Keywordsdc.subjectMemoryes_ES
Keywordsdc.subjectDevelopment imaginarieses_ES
Keywordsdc.subjectRecent chilean narrativees_ES
Títulodc.titleMemorias e imaginarios de formación de los hijos en la narrativa chilena recientees_ES
Title in another languagedc.title.alternativeMemories and development imaginaries of the children in recent chilean fictiones_ES
Document typedc.typeArtículo de revista
Catalogueruchile.catalogadortjnes_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publicación ISIes_ES


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile