Show simple item record

Professor Advisordc.contributor.advisorVera P., Juan
Authordc.contributor.authorMahana Palomer, Natalia 
Admission datedc.date.accessioned2018-10-22T20:15:42Z
Available datedc.date.available2018-10-22T20:15:42Z
Publication datedc.date.issued2016
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/152171
General notedc.descriptionPsicólogaes_ES
Abstractdc.description.abstractObjetivo: describir las temáticas que surgen en un grupo de niños/as chilenos/as de 9 años sobre el mundo adulto y la interacción con éste en torno al análisis de las relaciones establecidas entre los personajes del cuento La Caperucita Roja.Metodología: enfoque cualitativo y metodología de Talleres de Filosofía con niños/as, analizados según la Teoría Fundamentada.Resultados: Surgen temáticas sobre las expectativas que tienen de sus madres, autonomía para el autocuidado, peligro, factores de riesgo y protectores de ser victimizados, entre otros. Conclusiones: se reconoce la importancia de adoptar un enfoque de derechos que posicione a niños/as como informantes válidos de sus percepciones, valoraciones y expectativas, que considere sus perspectivas al desarrollar políticas públicas que resulten adecuadas para las problemáticas que los afectenes_ES
Abstractdc.description.abstractAim: to describe the issues that arise in a group of 9 years old Chilean children about the adult world and their interaction with it, based on Little Red Riding Hood characters’ relationships analysis.Methodology: qualitive study on the technique of Child Philosophy workshops, analyzed according to the Grounded Theory method.Results: topics arise about the expectations they have of their mothers, self-care autonomy, danger, risk and protective factors of being victimized, among othersConclusions: it came to notice the importance of adopting a human rights-based approach that recognizes children as valid informants of their perceptions, judgments and expectations, and that consider children’s perspectives when developing more suitable public policies on the issues that affect themes_ES
Lenguagedc.language.isoeses_ES
Publisherdc.publisherUniversidad de Chilees_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/*
Keywordsdc.subjectLa Caperucita Rojaes_ES
Keywordsdc.subjectperspectivas infantileses_ES
Keywordsdc.subjectmundo adultoes_ES
Keywordsdc.subjectrelación niños/asadultos/ as, expectativases_ES
Títulodc.titleLa Caperucita Roja: Perspectivas Infantiles sobre la Relación de Niñas y Niños con el Mundo Adultoes_ES
Document typedc.typeTesis
Catalogueruchile.catalogadorsdees_ES
Departmentuchile.departamentoDepartamento de Psicologíaes_ES
Facultyuchile.facultadFacultad de Ciencias Socialeses_ES


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile