Show simple item record

Authordc.contributor.authorRuíz, Carlos 
Admission datedc.date.accessioned2018-11-29T12:34:59Z
Available datedc.date.available2018-11-29T12:34:59Z
Publication datedc.date.issued2018-06
Cita de ítemdc.identifier.citationComunicación y Medios N°37 (2018)es_ES
Identifierdc.identifier.issn0716-3991
Identifierdc.identifier.other10.5354/0719-1529.2018.45180
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/152992
Abstractdc.description.abstractEste artículo analiza críticamente, desde la perspectiva de la teoría de la hegemonía, algunos de los conceptos y argumentos con que el diario El Mercurio de Santiago busca incidir, directa o indirectamente, en los debates educacionales producidos en Chile, entre los años 2011 y 2014, y que tienen como trasfondo las acciones del movimiento estudiantil universitario. Con este fin, se estudia el género argumentativo de la publicación: columnas, editoriales y cartas al director del diario, que aluden a las reformas propuestas por los estudiantes (y algunos académicos) en función a las temáticas que se especifican en el artículo: gratuidad, lucro, democracia y lo público y lo privado en educación. La indagación propuesta explora, hacia el final, el eco de estos argumentos en la revitalización de temores y resistencias al cambio del modelo educativo neo-liberal de la dictadura militar, que continúa en gran medida vigente durante la transición democrática.es_ES
Abstractdc.description.abstractThis article analyses critically, from perspectives linked to hegemony theory, some of the concepts and argumentation used by the journal El Mercurio in Santiago in order to influence directly or indirectly the educational debates in Chile between 2011 and 2014, having as background the struggles of the student movement. With this purpose the text studies editorial comments, columns and letters to Director centered on the reforms proposed by the students (and some university professors) and related to themes like greed, free tuition of studies, democratic governance of higher education, and the relation between the public and the private in education. At the end, the research asks for the echoes of these kind of journalistic message in the revival of fears and resistances to the change of the neo-liberal educative model of the military dictatorship, which is still operative during the democratic transition.es_ES
Lenguagedc.language.isoeses_ES
Publisherdc.publisherUniversidad de Chilees_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/*
Sourcedc.sourceComunicación y Medioses_ES
Keywordsdc.subjecthegemonyes_ES
Keywordsdc.subjectargumentationes_ES
Keywordsdc.subjecteducationes_ES
Keywordsdc.subjecthigher educationes_ES
Keywordsdc.subjectstudent movementes_ES
Títulodc.titleEl debate sobre la educación chilena en la sección de opinión de El Mercurio (2011-2014)es_ES
Title in another languagedc.title.alternativeThe debate on education in the opinion section of El Mercurio (2011-2014)es_ES
Document typedc.typeArtículo de revista
Catalogueruchile.catalogadorrvhes_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publicación ISIes_ES


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile