Show simple item record

Autor corporativodc.contributorUniversidad de Chilees_ES
Autor corporativodc.contributorFacultad de Medicinaes_ES
Autor corporativodc.contributorEscuela de Postgradoes_ES
Professor Advisordc.contributor.advisorRomero Romero, Luis
Authordc.contributor.authorGillmore San Martín, Claudia 
Admission datedc.date.accessioned2020-01-24T19:07:18Z
Available datedc.date.available2020-01-24T19:07:18Z
Publication datedc.date.issued2014
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/173327
General notedc.descriptionmagíster en educación en ciencias de la saludes_ES
Abstractdc.description.abstractEl presente trabajo indagó los dispositivos de evaluación que utilizaban los tutores del internado de fonoaudiología infantil de la Universidad del Desarrollo (UDD), sede Santiago, durante el año 2013. Posteriormente, se estableció la coherencia con el programa de estudios de la misma rotación, desde una propuesta del curriculum basado en competencias. Parte importante de un proceso educativo está constituido por el procedimiento a utilizar para comprobar la adquisición de competencias, que no sólo revisten importancia a la hora de certificarlas, sino que también tienen una gran influencia en la formación del estudiante. Para la presente investigación se diseñó un estudio cualitativo, en el cual se realizaron entrevistas semiestructuradas. Posteriormente, se contrastó esa información con un análisis de documentos del programa de estudios del internado de fonoaudiología infantil de la UDD, y finalmente se determinó la coherencia de los sistemas de evaluación que se utilizaban. Los resultados de la investigación mostraron que los docentes clínicos consultados, carecen de formación en docencia que les permita desarrollar un sistema de evaluación que resulte coherente con el programa de estudios. Así mismo, el programa de estudios presentaba una serie de falencias, las cuales no permitían que fuese una guía adecuada en el actuar de cada docente. Por su parte, desde la escuela de fonoaudiología, reconocieron que deben apoyar de mejor manera a los docentes clínicos, con el fin de mejorar procesos de enseñanza – aprendizaje y entregar educación de calidad. Destacó la percepción de la mayoría de los participantes, de la necesidad de debatir y discutir de manera más frecuente acerca de las demandas formativas y el proceso de evaluación de los alumnos. Los hallazgos deben generar un proceso reflexivo en la carrera de Fonoaudiología, que permita mejorar el proceso de enseñanza aprendizaje.es_ES
Abstractdc.description.abstractThe present investigation shows the analysis of the different evaluation devices used by the clinical professors of the infant Speech language therapist internship of the Universidad del Desarrollo (UDD) during 2013 in Santiago, Chile. The analysis was centred in the coherence between those evaluation devices and the content of the undergrad programme of the same institution, from a perspective of a competence based curriculum. Critical parts of the educational process are the procedures used to evaluate the acquisition of competences by students. This is relevant not only to certify the acquisition of the competences, but also because it has a great influence in the students formation process. A qualitative study was designed for the present investigation, conducted through semi-structured interviews. The resultant information was contrasted with a documents analysis of the contents of the infant Speech language therapist internship of the UDD. Finally, it was determined whether or not the evaluation systems used in the programme were coherent with the content and the goals of it. The investigation concludes that the consulted clinic professors’ lack of docent formation that disables them to develop an evaluation system that is both coherent and consistent with the contents of the programme. Regarding the programme, it presented some problems that were making it a poor guide for professors to develop and execute the programme in an appropriate manner. The Speech language therapist department of the UDD realised that they need to improve in their role of supporting the clinical professors, aiming to improve their teaching and learning methods to deliver high quality education. The vast majority of the participants perceived a necessity of debating and discussing more frequently the formation requirements and the evaluation processes for their students. The findings of this study should promote a meaningful reflection about the Speech language therapist career. Only through deep self-awareness and continuous improvement the teaching and learning methodology can be improved.es_ES
Lenguagedc.language.isoeses_ES
Publisherdc.publisherUniversidad de Chilees_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/*
Keywordsdc.subjectFonoaudiologíaes_ES
Keywordsdc.subjectInternado y residenciaes_ES
Keywordsdc.subjectEvaluación educacionales_ES
Keywordsdc.subjectPediatríaes_ES
Títulodc.titleSistema de evaluación del internado de fonoaudiología infantil de la UDD: coherencia con el programa de estudios de la rotaciónes_ES
Document typedc.typeTesis
Catalogueruchile.catalogadorprves_ES
Departmentuchile.departamentoEscuela de Postgradoes_ES
Facultyuchile.facultadFacultad de Medicinaes_ES


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile