About
Contact
Help
Sending publications
How to publish
Advanced Search
View Item 
  •   Home
  • Facultad de Artes
  • Tesis Postgrado
  • View Item
  •   Home
  • Facultad de Artes
  • Tesis Postgrado
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse byCommunities and CollectionsDateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionDateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login to my accountRegister
Biblioteca Digital - Universidad de Chile
Revistas Chilenas
Repositorios Latinoamericanos
Tesis LatinoAmericanas
Tesis chilenas
Related linksRegistry of Open Access RepositoriesOpenDOARGoogle scholarCOREBASE
My Account
Login to my accountRegister

Efectos de la deprivación visual y auditiva en la lectura a primera vista en el piano en tres tipos de lenguaje musical

Tesis
Thumbnail
Open/Download
Iconar-jimenez_m.pdf (1.499Mb)
Publication date
2008
Metadata
Show full item record
Cómo citar
Martínez, Jorge
Cómo citar
Efectos de la deprivación visual y auditiva en la lectura a primera vista en el piano en tres tipos de lenguaje musical
.
Copiar
Cerrar

Author
  • Jiménez Alegre, Miguel Angel;
Professor Advisor
  • Martínez, Jorge;
  • Cádiz, Rodrigo;
Abstract
Este trabajo constituye la tesis del autor para optar al grado de Magíster en Artes Mención Musicología de la Facultad de Artes de la Universidad de Chile. El propósito, las hipótesis y los objetivos de este trabajo se centraron en el estudio de la lectura a primera vista de pianistas con estudios de piano formales en tres tipos de lenguaje musical – modal, tonal y atonal – y bajo condiciones de deprivación visual del teclado; deprivación auditiva parcial de la zona de los agudos (mano derecha); parcial de la zona de los graves (mano izquierda) y deprivación auditiva total. La muestra estuvo constituida por 1.440 datos obtenidos de veinte estudiantes de piano del Instituto de Música de la Facultad de Artes de la Pontificia Universidad Católica de Chile en que nueve pertenecían al Ciclo Elemental, entre quinto y octavo años y once pertenecían al Ciclo Universitario de la Carrera de Licenciatura en Interpretación Superior. El sexo y la edad no fueron excluyentes. El material de lectura fueron trozos especialmente creados con características de los lenguajes musicales especificados. Las variables fueron las condiciones de visualidad del teclado y auditivas, normales y deprivadas y los tipos de lenguaje. Este análisis mostró que: la visualidad del teclado y el lenguaje atonal producen errores en el proceso lector con diferencias significativas bajo cualquier circunstancia auditiva y, las distintas condiciones auditivas, no producen una tasa de errores significativa en el proceso lector, aún considerando circunstancias visuales o de lenguaje musical distintas.
 
This is the author thesis to opt for Master’s degree in Arts with a specialization in Musicology of Universidad de Chile, Arts Faculty. The objective, hypothesis and goals of this work are focused on the study of reading, at first sight, of pianist with formal piano studies, in three kinds of musical languages – modal, tonal and atonal – under conditions of visual deprivation of keyboard; partial auditory deprivation of high tones zone (right hand); partial auditory deprivation of low tones (left hand) and total auditory deprivation. The sample was formed of 1.440 datas by twenty piano students from Instituto de Música de la Facultad de Artes de la Pontifica Universidad Católica de Chile, from which nine belonged to the basic cycle, from fifth to eighth year, and eleven were part of college cycle from Licenciatura en Interpretación Superior. Sex and age were not excluding. The reading material was formed by specially created pieces, with features of the specified musical languages. The variables were the conditions of sight of the keyboard and normal and deprived auditory conditions, and the kinds of languages. This analysis showed that the sight of the keyboard and the atonal language produce errors, in the reading process, with significant differences under any auditory circumstance, and the different auditory conditions do not produce a significant error rate in the reading process, even when considering different visual or musical language conditions.
 
Identifier
URI: https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/101195
Collections
  • Tesis Postgrado
xmlui.footer.title
31 participating institutions
More than 73,000 publications
More than 110,000 topics
More than 75,000 authors
Published in the repository
  • How to publish
  • Definitions
  • Copyright
  • Frequent questions
Documents
  • Dating Guide
  • Thesis authorization
  • Document authorization
  • How to prepare a thesis (PDF)
Services
  • Digital library
  • Chilean academic journals portal
  • Latin American Repository Network
  • Latin American theses
  • Chilean theses
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB)
Universidad de Chile

© 2020 DSpace
  • Access my account