Competition Pressures and Academic Performance in Chile
Artículo
Open/ Download
Publication date
2016Metadata
Show full item record
Cómo citar
Chumacero Escudero, Rómulo
Cómo citar
Competition Pressures and Academic Performance in Chile
Abstract
The positive impact that competition has on performance in most industries has
been questioned in the education sector. The difficulty to measure competition,
the idea that parents don’t rationally choose schools for their children, and that
schools do not react to that choice is in the center of the debate. We critically
analyze the prevailing methodology in the literature that relates competition
and educational performance, and the data used to estimate that impact. We
propose a methodology that considers relevant substitutes for each school using
various attributes which parents consider when choosing schools, and we apply
it to estimate the effect of competition on educational performance in Chile,
were more than 90% of the students are covered by a voucher. The evidence
supports the hypothesis that competition has a positive, statistically significant,
and economically relevant educational impact on private and public schools. El efecto positivo que la competencia suele tener en el desempeño en la mayoría de las industrias ha sido cuestionado en el sector educativo. La dificultad en medir competencia y la idea que los padres pueden no ser racionales al momento de elegir escuelas para sus hijos, además que las escuelas no respondan a estas elecciones, son componentes esenciales del debate. Se realiza una evaluación crítica de la metodología prevalente para medir la relación entre competencia y desempeño. Se propone una metodología que considera a sustitutos relevantes de cada escuela, tomando en cuenta los atributos utilizados por los padres en la elección de escuela. La evidencia favorece la hipótesis que la competencia tiene un efecto positivo, significativo y económicamente relevante en el desempeño de las escuelas.
Indexation
Artículo de publicación ISI
Quote Item
Estudios de Economía. Vol. 43 - Nº 2, Diciembre 2016. Págs. 217-232
Collections
The following license files are associated with this item: