About
Contact
Help
Sending publications
How to publish
Advanced Search
View Item 
  •   Home
  • Facultad de Artes
  • Libros y capítulos de libros
  • View Item
  •   Home
  • Facultad de Artes
  • Libros y capítulos de libros
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse byCommunities and CollectionsDateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionDateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login to my accountRegister
Biblioteca Digital - Universidad de Chile
Revistas Chilenas
Repositorios Latinoamericanos
Tesis LatinoAmericanas
Tesis chilenas
Related linksRegistry of Open Access RepositoriesOpenDOARGoogle scholarCOREBASE
My Account
Login to my accountRegister

Estigma político y gloria musical: la trascendencia de Osvaldo Pugliese y cómo popularidad y censura bailaron juntas el mismo tango

Capítulo libro
Thumbnail
Open/Download
IconEstigma-politico-y-gloria-musical.pdf (368.5Kb)
Access note
Acceso a solo metadatos
Publication date
2012
Metadata
Show full item record
Cómo citar
Martin Vidal, Paloma
Cómo citar
Estigma político y gloria musical: la trascendencia de Osvaldo Pugliese y cómo popularidad y censura bailaron juntas el mismo tango
.
Copiar
Cerrar

Author
  • Martin Vidal, Paloma;
Abstract
Osvaldo Pugliese –y su creación musical en la orquesta típica– se instala marcando un contraste en la historia del tango, entre música y política. Por una parte, una larga lucha sindical y militancia comunista estigmatizaron su quehacer artístico, afectando su participación en escenarios locales y extranjeros, mientras atravesaba por períodos cruciales para la vigencia del género. Por otra parte, la música de tango instrumental situó a Pugliese en un escalón de gusto exigente –el ‘pugliesismo’–, y su estilística musical de vanguardia se transforman hoy en una de las principales influencias para las nuevas orquestas típicas. Bajo estas complejidades, se desarrollan interrogantes sobre la figura de Pugliese como responsable de estos antagonismos de popularidad en su repercusión social, desde las perspectivas de la industria musical, los contextos histórico-sociales y las características musicales de su obra.
 
Osvaldo Pugliese –and his musical creation in the typical orchestra– places a mark of contrast between music and politics inside the history of tango. In one hand, a long way of syndical struggle and communist militancy stigmatized his artistic work, affecting his participation into local and foreign stages meanwhile he was crossing decisive times for the tango genre relevance. In the other hand, Pugliese’s instrumental tango music arises as a demanding tasteful stage –the ‘pugliesism’–, and its avant-garde musical style actually becomes one of the main influences to the new typical tango orchestras. In these complexities, we develop questions about Pugliese’s figure as a responsible example of these popular antagonisms into their social repercussion, from different points of views that considers musical industry, historical-social context and musical features of his creative work.
 
Identifier
URI: https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/147279
Quote Item
En: Barrueto, Adriana ; Ramos, Ignacio (eds.) ¿Qué hay de popular en la música popular? Actas del I Congreso Chileno de Estudios en Música Popular. 2012
Collections
  • Libros y capítulos de libros
xmlui.footer.title
31 participating institutions
More than 73,000 publications
More than 110,000 topics
More than 75,000 authors
Published in the repository
  • How to publish
  • Definitions
  • Copyright
  • Frequent questions
Documents
  • Dating Guide
  • Thesis authorization
  • Document authorization
  • How to prepare a thesis (PDF)
Services
  • Digital library
  • Chilean academic journals portal
  • Latin American Repository Network
  • Latin American theses
  • Chilean theses
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB)
Universidad de Chile

© 2020 DSpace
  • Access my account