Diferencias de composición corporal y condición física en educadoras de párvulo con normopeso, sobrepeso y obesidad: estudio transversal
Artículo

Open/ Download
Access note
Acceso abierto
Publication date
2016Metadata
Show full item record
Cómo citar
Zapata Lamana, Rafael
Cómo citar
Diferencias de composición corporal y condición física en educadoras de párvulo con normopeso, sobrepeso y obesidad: estudio transversal
Author
Abstract
Objective: To describe body mass index (BMI), body composition, basal metabolic rate, physical condition and the relationship between them in Chilean kindergarten teachers. Subjects and Methods: 46 teachers (age 39,5 +/- 8,6) from the Bio Bio province(Chile) were weighed and heighted and BMI was measured. In addition, fat mass, lean and bone percentages, basal metabolic rate, muscular strength and cardiorespiratory fitness were measured. Results: The teachers had an average BMI of overweight (26,7 +/- 3,5) and a high fat percentage (35,1+/- 5,9) according to national reference values. 58,7% were overweight and moderately obese. When teachers were compared according BMI, teachers with obesity had on average a higher percentage of fat mass (P =, 000), less lean mass (P =,000), took more time to complete the UKK test (P = 035) and had a lower vo2max (P =,001) than normal weight teachers. BMI had a negative association in relation to scores of the physical performance test. Conclusions: The overweight/obese teachers had more fat mass, reduced muscle mass and had worse results on fitness tests. Condition worrying thinking about the important role in modeling healthy habits to preschoolers. Objetivo: Describir el índice de masa corporal (IMC),
composición corporal, la tasa metabólica basal, condición física
y su relación en educadoras de párvulos chilenas. Sujetos y
Métodos: 46 educadoras (edad 39,5±8,6) de la provincia de
Bio-Bio (Chile) se pesaron, midieron y se obtuvo su IMC. Se
midió el porcentaje de masa grasa, magra, ósea, tasa metabólica
basal, fuerza explosiva y capacidad cardiorrespiratoria.
Resultados: Las educadoras tuvieron un IMC promedio de
sobrepeso (26,7±3,5) y un elevado porcentaje de grasa
(35,1±5,9) de acuerdo a referencias nacionales. El 58,7% de
ellas presentó sobrepeso y obesidad moderada. Cuando se
comparó por IMC, las educadoras con obesidad presentaron
en promedio un mayor porcentaje de masa grasa (P =,000),
menor de masa magra (P =,000), demoraron más tiempo en
terminar el UKK test (P =,035) y tuvieron un menor vo2max
(P =,001) en comparación a las educadoras con normopeso. El
IMC se asoció negativamente a los test de rendimiento físico.
Conclusión: Las maestras con sobrepeso/obesidad presentaron
más masa grasa, menos masa muscular y peores resultados
en las pruebas de condición física. Condición preocupante
pensando en su importante rol modelando hábitos de vida
saludables en los prescolares.
Patrocinador
CONYCY T/BECA CHILE/PAI 72150035
Indexation
Artículo de publicación ISI
Identifier
URI: https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/149651
DOI: 10.4067/S0717-75182016000400005
Quote Item
Rev Chil Nutr Vol. 43, Nº4, 2016
Collections
The following license files are associated with this item: