Participación social en la atención primaria en salud: tensiones y contradicciones
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2020Metadata
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Egaña Rojas, Daniel
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Participación social en la atención primaria en salud: tensiones y contradicciones
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Abstract
Objective: To explore the perspectives of the decision makers and community members in primary health care (PHC) around the conceptualization of social participation (PS).
Design: An exploratory cross-sectional study with qualitative methodology.
Location: Health Centers of the Metropolitan Region (RM), Santiago, Chile.
Participants: Eight informants from the management level (group 1), 13 from execution level in PHC (group 2), 28 community members and four community agents of health (group 3).
Method: Interviews and discussion groups were conducted, which were recorded and transcribed. The organization and analysis of the data was done with Atlas.ti 8.1. The narratives were systematized using a thematic analysis. All the documents were codified, and we hold periodic meetings to review the existing codes, as well as discussing the inclusion of new codes.
Results: Group 1 refers to a more theoretical conception of PS. Group 2 expresses more concrete and operative dimensions. Group 3 indicates that PS is embodied in particular personal experiences. Groups 1 and 3 have more than one notion of social participation in health.
Conclusions: An institutional conception of participation prevails transversally, rooted since the 1990s. At the community level, the narratives take the form of collective practices lived around the improvement of the quality of community life mediated by the level of execution. (C) 2020 The Author(s). Published by Elsevier Espana, S.L.U. Objetivo: Explorar las perspectivas de tomadores de decisiones y miembros de la comunidad
en atención primaria en salud (APS) en torno a la conceptualización de la participación social
(PS).
Diseno: ˜ Estudio transversal de carácter exploratorio con metodología cualitativas.
Emplazamiento: Centros de Salud de la Región Metropolitana (RM), Santiago, Chile.
Participantes: Ocho informantes del nivel directivo (grupo 1), 13 del nivel de ejecución en APS
(grupo 2) y 28 miembros de la comunidad y cuatro agentes comunitarios de salud (grupo 3).
Método: Se realizaron entrevistas y grupos de discusión, que fueron grabados y transcritos. La
organización y análisis se realizó con Atlas.ti 8.1. Las narrativas fueron sistematizadas mediante
un análisis temático. Se codificó la totalidad de los documentos a través de reuniones periódicas
para revisar los códigos existentes y para discutir la inclusión de nuevos códigos.
Resultados: El grupo 1 remite concepciones más teóricas acerca de la PS. El grupo 2 expresa
dimensiones más concretas y operativas. El grupo 3 indica que la PS se encarna en experiencias
particulares, vividas cercanamente por quienes las relatan. Los grupos 1 y 3 poseen más de una
noción de la participación social en salud.
Conclusiones: Predomina transversalmente una concepción institucional de la participación,
arraigada desde la década de 1990. En el nivel de la comunidad, las narrativas adquieren la
forma de prácticas colectivas vividas en torno al mejoramiento de la calidad de vida comunitaria
mediadas por el nivel de ejecución.
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Aten Primaria. 2020;52(10):690---696
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