About
Contact
Help
Sending publications
How to publish
Advanced Search
View Item 
  •   Home
  • Instituto de Estudios Internacionales
  • Tesis Postgrado
  • View Item
  •   Home
  • Instituto de Estudios Internacionales
  • Tesis Postgrado
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse byCommunities and CollectionsDateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionDateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login to my accountRegister
Biblioteca Digital - Universidad de Chile
Revistas Chilenas
Repositorios Latinoamericanos
Tesis LatinoAmericanas
Tesis chilenas
Related linksRegistry of Open Access RepositoriesOpenDOARGoogle scholarCOREBASE
My Account
Login to my accountRegister

Cooperación técnica de Japón en Chile: el impacto de la graduación de AOD (2004-2023)

Tesis
Thumbnail
Open/Download
IconEstudio de Casos (2.570Mb)
Access note
Acceso solo a metadatos
Publication date
2024
Metadata
Show full item record
Cómo citar
De Blasis Vilches, Angella
Cómo citar
Cooperación técnica de Japón en Chile: el impacto de la graduación de AOD (2004-2023)
.
Copiar
Cerrar

Author
  • De Blasis Vilches, Angella;
Abstract
Este estudio de caso evalúa el impacto de la graduación de Chile como receptor de Ayuda Oficial al Desarrollo (AOD) en 2018 sobre la cooperación técnica japonesa recibida entre 2004 y 2023. Se analizan la política japonesa de AOD, la relación bilateral Chile-Japón y los proyectos técnicos ejecutados, incorporando la perspectiva de informantes clave. Se concluye que la graduación modificó el enfoque y alcance de los proyectos, orientándolos hacia áreas de mayor especialización, centrándose en desafíos compartidos como reducción del riesgo de desastres naturales, manejo sostenible de recursos y desarrollo social. Japón mantuvo su presencia mediante proyectos bilaterales y triangulares, consolidando a Chile como referente regional. Si bien los flujos de cooperación fluctuaron, la graduación no interrumpió la relación, sino que impulsó una reconfiguración estratégica alineada con la seguridad humana. Los intereses estratégicos japoneses tuvieron un impacto más indirecto. La confianza en la institucionalidad chilena y la cooperación triangular fueron clave para mantener esta relación. El estudio amplía el conocimiento sobre la graduación, abordando las particularidades del caso chileno. La redefinición post-graduación evidencia un enfoque más colaborativo, con Japón priorizando la cooperación técnica como eje estratégico. Chile trasciende su papel de puente entre Asia y Latinoamérica, canalizando su experiencia acumulada. La decisión japonesa de mantener su presencia establece un caso pionero para las relaciones bilaterales post-graduación. Este precedente demuestra la viabilidad de innovar en mecanismos de cooperación y adaptar las relaciones hacia un enfoque más horizontal.
 
This case study evaluates the impact of Chile's graduation as an Official Development Assistance (ODA) recipient in 2018 on Japanese technical cooperation received between 2004 and 2023. Japanese ODA policy, the Chile-Japan bilateral relationship and the technical projects implemented are analyzed, incorporating the perspective of key informants. It is concluded that graduation modified the focus and scope of the projects, orienting them towards areas of greater specialization, focusing on shared challenges such as natural disaster risk reduction, sustainable resource management and social development. Japan maintained its presence through bilateral and triangular projects, consolidating Chile as a regional reference. Although cooperation flows fluctuated, graduation did not interrupt the relationship, but rather prompted a strategic reconfiguration aligned with human security. Japanese strategic interests had a more indirect impact. Trust in Chilean institutionality and triangular cooperation were key to maintaining this relationship. The study expands the knowledge on graduation, addressing the particularities of the Chilean case. The post-graduation redefinition evidences a more collaborative approach, with Japan prioritizing technical cooperation as a strategic axis. Chile transcends its role as a bridge between Asia and Latin America, channeling its accumulated experience. The Japanese decision to maintain its presence establishes a pioneering case for postgraduation bilateral relations. This precedent demonstrates the feasibility of innovating cooperation mechanisms and adapting relations towards a more horizontal approach.
 
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-notadetesis.item
Estudio de caso para optar al grado de Magíster en Desarrollo y Cooperación Internacional
Identifier
URI: https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/205636
Collections
  • Tesis Postgrado
xmlui.footer.title
31 participating institutions
More than 73,000 publications
More than 110,000 topics
More than 75,000 authors
Published in the repository
  • How to publish
  • Definitions
  • Copyright
  • Frequent questions
Documents
  • Dating Guide
  • Thesis authorization
  • Document authorization
  • How to prepare a thesis (PDF)
Services
  • Digital library
  • Chilean academic journals portal
  • Latin American Repository Network
  • Latin American theses
  • Chilean theses
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB)
Universidad de Chile

© 2020 DSpace
  • Access my account