• Macroeconomic Regimes, Policies and Outcomes in the World 

      Schmidt-Hebbel, Klaus (Universidad de Chile. Facultad de Economía y Negocios, 2010-12)
      This paper summarizes a research project focused on the empirical determinants of and interrelations between macroeconomic regimes, policies, and performance in the world. The project’s hypotheses are structured into ...
    • Macroeconomic volatility in Latin America: a view and three case studies 

      Caballero, Ricardo J. (Universidad de Chile. Facultad de Economía y Negocios, 2001-06)
      After decades of trial, error, and occasional regress, the pieces of a successful Latin American economic model can be seen scattered among the leading economies of the region. The most traditional macroeconomic maladies ...
    • Macroeconomía para el desarrollo: desde el “financierismo” al “productivismo” 

      Ffrench-Davis Muñoz, Ricardo (CEPAL, 2010-12)
      En contraposición con la creencia de que la región habría logrado una eficiente política macroeconómica, se argumenta que esta fue una de las fallas que determinaron el desilusionante desempeño económico y social en ...
    • MAGALLANES: DINAMICA ECONOMICA Y DEMOGRAFICA 1960-2006; LEYES DE EXCEPCION PARA EL DESARROLLO; QUE HACER Y QUE EVITAR. 

      Vera Giusti, José (Universidad de Magallanes, 2008-11)
      Durante décadas, la economía de la Región de Magallanes ha crecido a una tasa signifi cativamente inferior a la del resto del país. Aún cuando la dinámica económica no ha variado sustancialmente desde 1960 hasta la fecha, ...
    • Management flexible y toxicidad organizacional: socio-análisis de una novela chilena 

      Acuña Aguirre, Eduardo (Universidad Diego Portales, 2012)
      Este trabajo es un estudio socio-analítico de la novela Mano de obra (Eltit, 2002) la cual refiere a las vicisitudes laborales que se viven en un supermercado en el Chile contemporáneo. El estudio se enfoca en el ...
    • Managing air quality in Santiago: what needs to be done? 

      Valle, Alfredo del; O'Ryan Gallardo, Miguel (Universidad de Chile. Facultad de Economía y Negocios, 1996-08)
      This paper presents the bases for the design of a systemic management system for air quality in Santiago. The system proposed was developed through a novel participative methodology called Innovative Development, that ...
    • Managing capital inflows in Chile 

      Ffrench-Davis Muñoz, Ricardo; Agosín Trumper, Manuel (Universidad de Chile. Facultad de Economía y Negocios, 1997-12)
      This paper characterizes the surge of foreign capital inflows into Chile in the 1990s, it describes the policies to deal with these inflows, and analyzes the results of the policy mix used in terms of effectiveness with ...
    • Mapping development of linguistic decision making studies 

      Yu, Dejian; Li, Deng-Feng; Merigó Lindahl, José; Fang, Lincong (IOS Press, 2016)
      The purpose of this study is to identify the current research status on linguistic decision making through visualization method. The effective information visualization tool called CiteSpace was used to dig out how the ...
    • Marcas Privadas en Chile: un análisis preliminar de la percepción del consumidor 

      Hidalgo Campos, Pedro; Manzur Mobarec, Enrique Francisco (2005-05-06)
    • Un marco conceptual para el análisis de la participación 

      Acuña Aguirre, Eduardo (2004-12-28)
      En este trabajo se propone un marco conceptual para el estudio de la participación en organizaciones. Es el resultado de una investigación bibliográfica sobre el tema. Se abordan tres aspectos, el primero identifica tipos ...
    • El marco evolutivo de los objetivos y decisiones de los administradores financieros 

      Parada, Rigoberto (Universidad de Chile. Facultad de Economía y Negocios, 1991-06)
      En este artículo se analizan los objetivos que tradicionalmente se les han asignado a los directores financieros de la empresa. Se desarrollan los objetivos de maximización de la utilidad, de los ingresos por ventas y del ...
    • Marcos metodológicos y conceptuales para la medición del empleo 

      Klein, Emilio; Uthoff, Andras (Universidad de Chile. Facultad de Economía y Negocios, 1988-04)
      En el presente artículo se hace una revisión de los distintos marcos conceptuales para analizar el mercado del trabajo, sugiriéndose que un enfoque ecléctico de segmentación resulta el más relevante para explicar el ...
    • Market orientation, knowledge-related resources and firm performance 

      Olavarrieta, Sergio; Friedmann, Roberto (Elsevier Science, 2008-06)
      Based upon new perspectives to explain superior business performance, an integrative conceptual model that links these different explanations of superior performance is presented, highlighting the role of knowledge-related ...
    • Market Reforms and Efficiency Gains in Chile 

      Bergoeing Vela, Raphael; Repetto L., Andrea; Hernando, Andrés (Universidad de Chile. Facultad de Economía y Negocios, 2010-12)
      Starting in the mid 1970s, Chile implemented comprehensive structural market reforms. Using manufacturing plant-level data on Chilean firms for years 1980 to 2001, we estimate the role of reforms on efficiency. We analyze ...
    • Market-oriented culture, knowledge - related resources, reputational assets and superior performance: a conceptual framework 

      Olavarrieta Soto, Sergio; Friedmann, Roberto (2004-12-23)
      In the last 10 years new theories of superior business performance have emerged from the work of marketing, strategy, organizational theory and economics scholars. These new perspectives, known under the labels of ...
    • Marketing communications: examining the work of practitiones in the United States, Japan and Chile 

      Griffin, Tom; Mc Arthur, David; Yamaki, Toshio; Hidalgo Campos, Pedro (2004-12-20)
      This comparative paper supplements two previous ones, all focusing on comparisons of the manner in which corporate practitioners in the US, Japan and Chile manage marketing communications. In this study, respondents share ...
    • Marketing de Exportación de Empresas Manufactureras en Chile 

      Spencer Ruff, Erich (2004-11-10)
      El artículo expone los principales resultados obtenidos en una investigación exploratoria sobre la conducta exportadora de la empresa manufacturera chilena, en lo relativo a su función comercial.
    • Marketing Directo 

      Mendoza Henríquez, Miguel (2004-12-23)
      Este libro intenta entregar una visión global del Marketing Directo que ayude a comprender el gran potencial de esta disciplina.
    • Marketing orientado al cliente y ética empresarial: efectos sobre el valor de la cartera 

      Valenzuela Fernández, Leslier (Universidad de Chile. Facultad de Economía y Negocios., 2010)
      La orientación al cliente y establecer relaciones a largo plazo con ellos anteceden al crecimiento y rentabilidad sustentable de los negocios. Para ello, las empresas implementan estrategias de marketing y ventas que ...
    • Markets for enviromental protection: design and performance 

      Montero, Juan Pablo (Universidad de Chile. Facultad de Economía y Negocios, 2004-06)
      Policy makers in different parts of the world are paying more attention to environmental markets (i.e., tradeable permits markets) as an alternative to the traditional command-and-command control approach of setting ...