Show simple item record

Authordc.contributor.authorSaavedra Campos, Martín Alonso
Authordc.contributor.authorLópez Pérez, Ricardo Arturo
Admission datedc.date.accessioned2022-03-22T13:28:41Z
Available datedc.date.available2022-03-22T13:28:41Z
Publication datedc.date.issued2022
Cita de ítemdc.identifier.citationSophia 32: 2022es_ES
Identifierdc.identifier.other10.17163/soph.n32.2022.09
Identifierdc.identifier.urihttps://repositorio.uchile.cl/handle/2250/184325
Abstractdc.description.abstractThe conception of humanistic formation has been an omnipresent subject at college professional education. Both, in institutional statements and in more specific formative purposes, the relevance of education oriented by humanistic foundations frequently seems to be brought up. That is, regardless the debate related to the implications of conceiving to human beings as superior entities. In this essay, the humanistic formation is examined from a distinct perspective and scarcely thematized. However, as far as it is concerned, especially significant: the epistemic dimension. Accordingly, even though this topic is analyzed from a particular view, an hegemonic interpretation of Humanism does not pretend to be exposed, in contrast with its more classical sense of value orientation. With this background, three domains are proposed in order to focus the theoretical analysis, which are labeled the practical epistemic, the disciplinary epistemic, and the epistemically human. Thus, it is argued that college professional formation based on contemporary Humanism should educationally contribute to develop a comprehension of epistemic problems involved to the professional performance. This last statement comprehends, at least, a broad notion of rationality, with awareness of its limits and scope, as well as a strict commitment with the inherent complexity of personal and social problems, and ultimately, with its own meaning of professional condition.es_ES
Abstractdc.description.abstractLa concepción de una formación de carácter humanista ha sido un tema multipresente en la educación profesional universitaria. Tanto en declaraciones institucionales, como en propósitos formativos más particularizados, aparece con frecuencia la importancia de alcanzar una educación orientada por principios de inspiración humanista. Esto último, con independencia del debate actual referente a las implicancias de una concepción de hombre como entidad superior en el universo. Este artículo examina el asunto de la formación humanista desde una arista poco tematizada, pero a nuestro juicio especialmente relevante: la dimensión epistémica. En ese sentido, aunque se trata el tema a partir de una perspectiva teórica singular, no se pretende presionar en dirección de una lectura hegemónica del Humanismo, en oposición con un enfoque más clásico de orientación valórica. Con estos antecedentes, se plantean tres dominios para enfocar el análisis teórico, que se nombran como: el epistémico práctico, el epistémico disciplinar y el epistémicamente humano. Así, en este trabajo se arguye que una formación profesional con base en un Humanismo contemporáneo, debe contribuir educativamente a desarrollar una comprensión de los problemas epistémicos integrados a la actuación profesional. Esto supone, al menos, una noción amplia de racionalidad, consciente de sus límites y alcances, así como un compromiso con la complejidad inherente de los problemas individuales y sociales; y con el mismo significado de la condición profesional.es_ES
Lenguagedc.language.isoeses_ES
Publisherdc.publisherUniversidad Politécnica Salesiana del Ecuadores_ES
Type of licensedc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
Link to Licensedc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
Sourcedc.sourceSophia - Colección de Filosofía de la Educaciónes_ES
Keywordsdc.subjectEducación universitariaes_ES
Keywordsdc.subjectFormación humanistaes_ES
Keywordsdc.subjectProfesionales_ES
Keywordsdc.subjectEpistemología de la prácticaes_ES
Keywordsdc.subjectHumanismo críticoes_ES
Keywordsdc.subjectFilosofía de la educaciónes_ES
Keywordsdc.subjectHigher Educationes_ES
Keywordsdc.subjectHumanistic formationes_ES
Keywordsdc.subjectProfessionales_ES
Keywordsdc.subjectEpistemology of practicees_ES
Keywordsdc.subjectCritical humanismes_ES
Keywordsdc.subjectPhilosophy of educationes_ES
Títulodc.titleLa conexión epistémica entre formación humanista y educación profesional universitariaes_ES
Title in another languagedc.title.alternativeEpistemic connection between humanistic formation and college professional educationes_ES
Document typedc.typeArtículo de revistaes_ES
dc.description.versiondc.description.versionVersión publicada - versión final del editores_ES
dcterms.accessRightsdcterms.accessRightsAcceso abiertoes_ES
Catalogueruchile.catalogadorcrbes_ES
Indexationuchile.indexArtículo de publícación WoSes_ES


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States