Browsing by Author "Sánchez Ilabaca, Jaime"
Now showing items 1-20 of 25
-
Sánchez Ilabaca, Jaime; Sáenz, Mauricio (TAYLOR & FRANCIS LTD, 2006-08)Audio-based virtual environments have been increasingly used to foster cognitive and learning skills. A number of studies have also highlighted that the use of technology can help learners to develop effective skills such ...
-
Sánchez Ilabaca, Jaime; Aguayo, Fernando (SPRINGER-VERLAG BERLIN, 2006)Programming skills are strongly emphasized in computer science. Programming languages are constructed based on sighted people as end-users. We have designed Audio Programming Language for blind learners based on audio ...
-
Sánchez Ilabaca, Jaime; Flores, Héctor (IEEE, 2010-04)Concept mapping is a technique that allows for the strengthening of the learning process, based on graphic representations of the learner’s mental schemes. However, due to its graphic nature, it cannot be utilized by ...
-
Peña Segovia, Israel Marcelo (Universidad de Chile, 2022)El reciclaje es muy importante en la sociedad actual, pero la información proporcionada no es la misma en todos los sectores de Chile, y esta información está dispersa en internet. Los usuarios generalmente no siguen o no ...
-
Almonacid Amin, Rebeca (Universidad de Chile, 2022)Teamy es un videojuego serio en formato de aplicación móvil, el cual fue testado y evaluado en términos usabilidad de interfaces, así como también se buscó conocer su incidencia en el trabajo colaborativo para la resolución ...
-
Becerra Uribe, Luis David (Universidad de Chile, 2022)
-
Espinoza Coya, María Elisa (Universidad de Chile, 2018)La presente tesis determina el efecto del programa educativo de simulación “Simula-Pd” en el desarrollo de competencias para el automanejo de la enfermedad en pacientes del programa de diálisis peritoneal del Hospital ...
-
Arentsen Neira, Sebastián (Universidad de Chile, 2020)El objetivo de esta investigación es formular un modelo matemático que permita evaluar el cumplimiento de trayectorias escolares individuales en educación básica y media a partir de datos disponibles en el SIGE. El estudio ...
-
Muñoz Zelaya, Natalia Paz (Universidad de Chile, 2017-01)La capacitación como parte de la educación permanente, significa que una persona a lo largo de su vida, debe ir puliendo sus habilidades y desarrollando nuevas competencias para mantenerse en el mercado laboral. Con la ...
-
Sánchez Ilabaca, Jaime; Lumbreras, Mauricio (2014-01-09)We introduce a conceptual model for building interactive hypermedia literary stories. Hyperstories extend and plasticize the idea of «branching games» and the classic «choose your own adventure» stories. The model combines ...
-
Sánchez Ilabaca, Jaime; Salinas, Alvaro (PERGAMON-ELSEVIER SCIENCE LTD, 2008-12)By the early nineties a Chilean network on computers and education for public schools had emerged. There were both high expectancies that technology could revolutionize education as well as divergent voices that doubted ...
-
Meneses Rodríguez, Carlos Patricio (Universidad de Chile, 2022)La armonía musical es un tema importante dentro de la teoría musical. Pero también es difícil de aprender. Al punto de poder volverse una barrera en la educación musical de los estudiantes con baja motivación. Esto le da ...
-
Millacaris Campos, Carolina (Universidad de Chile, 2018)El propósito del presente estudio es analizar la implicancia de la Organización escolar, y sus dimensiones estructural y de proceso, en el uso pedagógico de las Tecnologías de la Información y la Comunicación. La organización ...
-
Almonacid Soffia, Carina Daniela (Universidad de Chile, 2023)En este trabajo se exponen los resultados de una investigación de carácter cualitativa que se propuso analizar cómo se integran pedagógicamente los EVA en carreras de pregrado, a partir de la descripción y análisis de ...
-
Sánchez Ilabaca, Jaime; Baloian Tataryan, Nelson (SPRINGER-VERLAG BERLIN, 2006)There is no doubt among the members of the CSCW community that awareness is a key issue in the design of successful collaborative software. In many systems awareness mechanisms have been implemented through displaying ...
-
Sánchez Ilabaca, Jaime; Baloian Tataryan, Nelson (SPRINGER-VERLAG BERLIN, 2006)Educational software has been criticized for not using explicit models to generalize and replicate good practices. Actually almost every educational program has a model, but most of them remain implicit. In this paper we ...
-
Sánchez Ilabaca, Jaime; Olivares, Ruby (PERGAMON-ELSEVIER, 2011-11)This paper presents the results obtained with the implementation of a series of learning activities based on Mobile Serious Games (MSGs) for the development of problem solving and collaborative skills in Chilean 8th grade ...
-
Acuña García, Matías Germán (Universidad de Chile, 2011)El mundo se encuentra más conectado que nunca, gracias a la telefonía móvile internet, permitiendo obtener toda la información que se necesite en cualquier momento y lugar desde la palma de la mano, mediante los teléfonos ...
-
Merabet, Lotfi B.; Connors, Erin C.; Halko, Mark A.; Sánchez Ilabaca, Jaime (PUBLIC LIBRARY SCIENCE, 2012-09-19)Computer based video games are receiving great interest as a means to learn and acquire new skills. As a novel approach to teaching navigation skills in the blind, we have developed Audio-based Environment Simulator (AbES); ...
-
Sánchez Ilabaca, Jaime; Sáenz, Mauricio (MARY ANN LIEBERT INC, 2006-04)Information technologies are increasingly helping to integrate and socially include people with visual disabilities. Computing technologies have contributed grandly to attain this goal through innovative techniques and ...