About
Contact
Help
Sending publications
How to publish
Advanced Search
View Item 
  •   Home
  • Facultad de Ciencias Agronómicas
  • Tesis Pregrado
  • View Item
  •   Home
  • Facultad de Ciencias Agronómicas
  • Tesis Pregrado
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse byCommunities and CollectionsDateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionDateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login to my accountRegister
Biblioteca Digital - Universidad de Chile
Revistas Chilenas
Repositorios Latinoamericanos
Tesis LatinoAmericanas
Tesis chilenas
Related linksRegistry of Open Access RepositoriesOpenDOARGoogle scholarCOREBASE
My Account
Login to my accountRegister

Pertinencia y conceptualización de educación ambiental en escuelas municipales certificadas de la Región Metropolitana

Tesis
Thumbnail
Open/Download
IconMemoria de Titulo de Ing. en Recursos Naturales Renovables- .pdf (3.490Mb)
Publication date
2011
Metadata
Show full item record
Cómo citar
Hernández Aracena, Roberto
Cómo citar
Pertinencia y conceptualización de educación ambiental en escuelas municipales certificadas de la Región Metropolitana
.
Copiar
Cerrar

Author
  • Quiceno Pérez, Ma Erika;
Professor Advisor
  • Hernández Aracena, Roberto;
Abstract
El Sistema Nacional de Certificación Ambiental de Establecimientos Educacionales (SNCAE), contribuye al mejoramiento de la calidad de la Educación Ambiental, favoreciendo a un cambio cultural a través de la promoción de conductas ambientales responsables. El presente estudio responde a establecer el estado actual del sistema en su ámbito más débil, pertinencia local y relación con el entorno, desde la definición del concepto de Educación Ambiental. Para esto se llevó a cabo un análisis del concepto utilizado por instituciones gubernamentales como MINEDUC y MINMA, y su correspondencia con lo aplicado por los establecimientos educacionales municipales con certificación de la Región Metropolitana, referente a los conceptos de pertinencia local y relación con el entorno. La recolección de información se realizó a través de encuestas semi-estructuradas dirigidas a los profesionales encargados de las instituciones gubernamentales, encuestas de tipo descriptivas a docentes directivos de las escuelas certificadas, y cuestionarios correlacionar-causal para alumnos y apoderados de las escuelas certificadas y seleccionadas para el estudio. La información obtenida sobre los conceptos utilizados por los actores involucrados en el sistema, se evaluó a través de un escalograma de Guttman. Los datos acerca de contenidos y metodologías aplicadas a la pertinencia local y relación con el entorno, se analizaron cualitativamente en base a teoría fundamentada, codificando sus datos, revisando bitácoras y material pertinente, complementado con un trabajo en terreno para identificación de entorno e impactos de los establecimientos, entre otros. Los resultados obtenidos evidenciaron una preponderancia de la aplicación del concepto de Educación Ambiental del MINEDUC, con un 53% de los casos estudiados, por sobre los conceptos de la UNESCO (24%) y el MINMA (7%). Con respecto a la aplicación de contenidos referentes a pertinencia local y relación con el entorno, según su estratificación social y zonificación urbana o rural, no se observaron diferencias significativas. No obstante lo anterior, en la aplicación de las metodologías para la educación ambiental, se determinaron diferencias significativas según el nivel socioeconómico, destacándose el nivel Alto (48%) por sobre el nivel Medio (19%) y Bajo (33%). Además, también fueron observadas diferencias significativas entre la zonificación Urbano (33%) y Rural-Urbano (35%), ante la Urbano-Rural (13%) y la Rural (19%). Se concluye la necesidad de que las Instituciones a cargo del Sistema participen como contenedores, entregando herramientas adecuadas para evitar desgaste, hastío, y sensación de estado de “abandono”; promoviendo el progreso por parte de los docentes comprometidos.
 
The National System for Environmental Certification of Educational Establishments (SNCAE) contributes to improving the quality of environmental education, favoring to a cultural change through the promotion of responsible environmental behavior. This study responds to establish the current state of the system in its weakest area, local relevance and relationship to the environment, from the definition of environmental education through an analysis of the concept used by government institutions and Ministry of Education and Ministry of Environment correspondence, as applied by the municipal school certified by the Metropolitan Region, with reference to the concepts of local relevance and relationship with the environment. The data collection was conducted through semi-structured surveys aimed at professionals responsible for governmental institutions, such descriptive surveys of teachers certified school principals and map-causal questionnaires for students and parents of certified schools. The information obtained on the concepts used by the actors involved in the system was evaluated through a Guttman scalogram. The information on content and methodologies for local relevance and relationship to the environment, were analyzed qualitatively based on grounded theory. Data on content and methodologies for local relevance and relationship to the environment were analyzed qualitatively based on grounded theory, coding data, reviewing logs and relevant material supplemented with field work to identify and environment impacts facilities, among others. The results showed a preponderance of the application of the concept MINEDUC of 53% over the concepts of UNESCO (24%) and MINMA (7%). With regard to the implementation of content relating to local relevance and relationship with the environment as social stratification and zoning, there were no significant differences. Nonetheless, social stratification can see significant differences in the application of methodologies, positioned at High (48%) over Middle level (19%) and lower (33%). In addition, significant differences were observed between urban zoning (33%) to Rural-Urban (35%) and Urban-Rural (13%) to Rural (19%). In summary, the need for participation by institutions such as containers, providing appropriate tools to prevent wear oneself out, boredom, and sense of status of “abandoned” by promoting the progress of the teacher involved.
 
General note
Memoria para optar al título profesional de Ingeniero en Recursos Naturales Renovables
Identifier
URI: https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/112357
Collections
  • Tesis Pregrado
xmlui.footer.title
31 participating institutions
More than 73,000 publications
More than 110,000 topics
More than 75,000 authors
Published in the repository
  • How to publish
  • Definitions
  • Copyright
  • Frequent questions
Documents
  • Dating Guide
  • Thesis authorization
  • Document authorization
  • How to prepare a thesis (PDF)
Services
  • Digital library
  • Chilean academic journals portal
  • Latin American Repository Network
  • Latin American theses
  • Chilean theses
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB)
Universidad de Chile

© 2020 DSpace
  • Access my account