Attributes that define preferences for cheese in southern Chile: do consumers value information about the carbon footprint?
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2015Metadata
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Schnettler, Berta
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Attributes that define preferences for cheese in southern Chile: do consumers value information about the carbon footprint?
Author
Abstract
Considering the negative contribution of the food sector to
climate change, a survey was conducted with 400 people in
Temuco (Araucanía Region, Chile) to distinguish the preferences
for different types of cheese, with different Countries of origin,
information about the carbon footprint, packaging, presentations
and prices in supermarkets in Temuco. Consumer segments were
also distinguished in relation to their aforementioned preferences
and characteristics. Using a conjoint analysis it was determined
that the type of cheese was more important than origin, packaging,
price, presentation, and the information about the carbon footprint.
Consumers preferred Chilean cheese and cheese imported
from Holland, unpackaged, in slices, at the highest price, with
no information about the carbon footprint. A hierarchical cluster
analysis identified four market segments: “consumers sensitive
to the type of cheese” (Group 1, 22.2%), “consumers sensitive
to packaging and Country of origin, who prefer the product
with information about the CF” (Group 2, 22.2%), “consumers
sensitive to the origin, presentation and type of cheese” (Group 3,
37.3%) and “consumers sensitive to the Country of origin” (Group
4, 18.3%). The segments differed in their degree of satisfaction
with food-related life, frequency of purchase of imported food,
frequency of cheese consumption, monthly expenditure on food
and socioeconomic level. In Temuco, almost 80% of the sample
did not yet value having information about the carbon footprint
regarding food of animal origin, such as cheese. Considerando la contribución negativa del sector alimentario al
cambio climático, se realizó una encuesta a 400 personas en la
ciudad de Temuco (Región de La Araucanía, Chile), para evaluar
las preferencias hacia diferentes tipos de queso, con diferente
país de origen, información de la huella de carbono, envases,
presentaciones y precios en supermercados de Temuco, y se
diferenciaron segmentos de mercado según sus preferencias
y características. Utilizando análisis conjunto se determinó que
el tipo de queso fue más importante que el origen, el envase,
el precio, la presentación y que la información sobre la huella
de carbono. Los consumidores prefirieron el queso chileno e
importado desde Holanda, a granel, laminado, al precio más
alto y sin información respecto a la huella de carbono. Mediante
análisis de conglomerados jerárquicos se distinguieron cuatro
segmentos de mercado: “consumidores sensibles al tipo de
queso” (Grupo 1; 22,2%), “consumidores sensibles al envase y
país de origen, que prefieren el producto con información de la
huella de carbono” (Grupo 2; 22,2%), “consumidores sensibles
al origen, presentación y tipo de queso” (Grupo 3; 37,3%) y
“consumidores sensibles al país de origen” (Grupo 4; 18,3%).
Los segmentos difirieron en su nivel de satisfacción con la
alimentación, frecuencia de compra de alimentos importados,
frecuencia de consumo de queso, gasto mensual en alimentos y
nivel socioeconómico. En Temuco, cerca del 80% de la muestra
no valoró contar con información referida a la huella de carbono
en un alimento de origen animal, como el queso.
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Revista Científica, FCV-LUZ / Vol. XXV, N° 5, 402-411, 2015
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