Aplicación y efectividad de un modelo educativo en hábitos saludables con entrega de fruta y programa de actividad física en escolares
Artículo
Open/ Download
Access note
Acceso Abierto
Publication date
2020Metadata
Show full item record
Cómo citar
González González, Carmen
Cómo citar
Aplicación y efectividad de un modelo educativo en hábitos saludables con entrega de fruta y programa de actividad física en escolares
Author
Abstract
The objective was to evaluate an educational intervention for healthy eating habits based on the Colacion BKN program, among preschool and schoolchildren, carried out in 2013-2018. We conducted a longitudinal study with cross-sectional data among preschool and school-age children (up to the fourth grade) over four years in 14 schools in the Metropolitan Region of Chile. The intervention program consisted of fruit delivery, nutrition education and improvements in physical activity and school food kiosks, with active participation of teachers and parents. There was an improvement in knowledge of healthy foods in children and excellent user satisfaction. Overweight and obesity did not increase during 2016 and 2018, but increased in 2015 and 2017. In similar not-intervened schools there was an increase of overweight and obesity compared with Colacion BKN schools. For food consumption, there was a decrease in consumption of candy and soft drinks in preschool students and all children consumed more than three portions of fruits and vegetables per day, which is greater than the national average of two portions per day in the general population. Conclusions: There was a successful increase in fruit and vegetable consumption with nutrition education and promotion of healthy habits, such as physical activity and healthy food consumption. El objetivo fue evaluar una intervención educativa en hábitos
de alimentación saludable basada en el programa Colación
BKN en pre-escolares y escolares entre los años 2013-2018.
Diseño longitudinal con comparación de cortes trasversales
en escolares de prekínder a cuarto año básico durante 4
años en 14 escuelas de la Región Metropolitana de Chile.
El programa consistió en entrega de fruta como colación,
educación alimentaria, mejora de la actividad física y kioscos
escolares, con participación de profesores y familias. Como
resultado se observó una mejoría de los conocimientos en
alimentación saludable de los niños, con una excelente
satisfacción de usuarios. Sobrepeso y obesidad se mantuvieron el 2016 y 2018, pero aumentaron el 2015 y 2017.
En escuelas similares no intervenidas el exceso de peso fue
mayor con respecto a las del programa. Hubo una tendencia
a disminuir el consumo de dulces y bebidas azucaradas en
prekínder y kínder entre 2014 y 2017 y el consumo de 3
porciones al día de frutas y verduras en niños intervenidos
fue superior al promedio nacional de 2 porciones al día.
Conclusiones: Hubo un aumento exitoso en el consumo de
frutas y verduras, educación alimentaria y actividad física
para el cambio hacia hábitos más saludables.
Indexation
Artículo de publicación SCOPUS Artículo de publicación SCIELO
Identifier
URI: https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/180377
DOI: 10.4067/S0717-75182020000600991
Quote Item
Rev Chil Nutr 2020; 47(6): 991-999
Collections
The following license files are associated with this item: