About
Contact
Help
Sending publications
How to publish
Advanced Search
View Item 
  •   Home
  • Facultad de Filosofía y Humanidades
  • Tesis Pregrado
  • View Item
  •   Home
  • Facultad de Filosofía y Humanidades
  • Tesis Pregrado
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse byCommunities and CollectionsDateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionDateAuthorsTitlesSubjects
Biblioteca Digital - Universidad de Chile
Revistas Chilenas
Repositorios Latinoamericanos
Tesis LatinoAmericanas
Tesis chilenas
Related linksRegistry of Open Access RepositoriesOpenDOARGoogle scholarCOREBASE
My Account
Login to my accountRegister

Pobreza, identidad étnica y diversidad funcional: discriminación interseccional en el sistema educativo chileno

Tesis
Thumbnail
Open/Download
IconPobreza-identidad-etnica-y-diversidad-funcional.pdf (1.134Mb)
IconTabla-de-Contenidos.pdf (33.95Kb)
Access note
Acceso a solo metadatos
Publication date
2021
Metadata
Show full item record
Cómo citar
González Mella, Bernardo
Cómo citar
Pobreza, identidad étnica y diversidad funcional: discriminación interseccional en el sistema educativo chileno
.
Copiar
Cerrar
Author
  • Lagos Artiaga, Catalina Belén;
Professor Advisor
  • González Mella, Bernardo;
Abstract
El presente artículo estudia desde el enfoque de la educación inclusiva y la interculturalidad, el actual sistema educativo chileno neoliberal y la discriminación e invisibilización que existe en éste de los, las y les estudiantes con diversidad funcional e identidad étnica, que, además se encuentran atravesados históricamente por la pobreza. Para ello, se analiza el Programa de Integración Escolar (PIE) y el Programa de Educación Intercultural Bilingüe (PEIB), junto con datos institucionales de pobreza y educación, y testimonio de los grupos referidos, para hacer visible cómo la diversidad en Chile atendida de forma diferenciada contribuye a una discriminación interseccional que profundiza la precariedad de las personas con diversidad funcional y perteneciente a pueblo indígena
 
This article studies from the perspective of inclusive education and interculturality, the current Chilean neoliberal educational system and the discrimination and invisibility that exists in it of students with functional diversity and ethnic identity, who, also, are under the poverty line. To this end, the Programa de Integración Escolar (PIE) and the Programa de Educación Intercultural Bilingüe (PEIB) are analyzed, with institutional data of poverty and education, and testimony from the referred groups, to make visible how diversity in Chile served by differentiated form contributes to an intersectional discrimination that deepens the precariousness of people with functional diversity and belonging to an indigenous group.
 
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-notadetesis.item
Informe de Seminario para optar al grado de Profesor de Educación Media en Asignaturas Científico-Humanistas con Mención en Historia, Geografía y Ciencias Sociales
General note
Seminario de grado: Educación inclusiva: perspectivas pedagógicas y didácticas
Identifier
URI: https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/186739
Collections
  • Tesis Pregrado
xmlui.footer.title
31 participating institutions
More than 73,000 publications
More than 110,000 topics
More than 75,000 authors
Published in the repository
  • How to publish
  • Definitions
  • Copyright
  • Frequent questions
Documents
  • Dating Guide
  • Thesis authorization
  • Document authorization
  • How to prepare a thesis (PDF)
Services
  • Digital library
  • Chilean academic journals portal
  • Latin American Repository Network
  • Latin American theses
  • Chilean theses
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB)
Universidad de Chile

© 2020 DSpace
  • Access my account