About
Contact
Help
Sending publications
How to publish
Advanced Search
View Item 
  •   Home
  • Facultad de Ciencias Agronómicas
  • Tesis Pregrado
  • View Item
  •   Home
  • Facultad de Ciencias Agronómicas
  • Tesis Pregrado
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse byCommunities and CollectionsDateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionDateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login to my accountRegister
Biblioteca Digital - Universidad de Chile
Revistas Chilenas
Repositorios Latinoamericanos
Tesis LatinoAmericanas
Tesis chilenas
Related linksRegistry of Open Access RepositoriesOpenDOARGoogle scholarCOREBASE
My Account
Login to my accountRegister

Análisis del desempeño comercial de cuatro vinos adscritos a la denominación de origen valle del Maule en consumidores de la Región Metropolitana

Tesis
Thumbnail
Open/Download
Iconreyes_o.pdf (514.3Kb)
Publication date
2007
Metadata
Show full item record
Cómo citar
Mora González, Marcos
Cómo citar
Análisis del desempeño comercial de cuatro vinos adscritos a la denominación de origen valle del Maule en consumidores de la Región Metropolitana
.
Copiar
Cerrar

Author
  • Reyes Páez, Olga Pia Patricia;
Professor Advisor
  • Mora González, Marcos;
Abstract
El presente estudio fue realizado con el propósito de conocer el comportamiento del consumidor de la Región Metropolitana frente a vinos tintos pertenecientes al valle del Maule. Para esto fue necesario caracterizar y agrupar a este consumidor según aspectos sociodemográficos, actitudes frente al vino y estilos de vida. Para lo anterior, se aplicó una encuesta en un contexto de experimentación comercial a 100 consumidores de la Región Metropolitana, donde se evaluó, mediante una cata ciega y una evaluación visual, cuatro vinos embotellados tintos reservas de la región del Maule. El análisis de la información se llevó a cabo mediante análisis estadístico descriptivo univariante, pruebas de inferencia estadística y técnicas multivariantes como el análisis factorial, análisis conjunto y análisis de conglomerados. Según lo anterior y como resultado de este trabajo, se determinaron tres segmentos de mercado: el segmento 1 “Aspiracionales”, representa al 31% de la muestra; el segmento 2 “Bebedor culto” que representa el 53% de la muestra y el segmento 3 “Conocedores” que representa al 16% de la población encuestada. Por otro lado, se observaron diferencias significativas sólo para dos de los cuatro vinos evaluados tanto en la degustación ciega (aroma y grado alcohólico) y evaluación visual respectivamente, ambos de la variedad cabernet sauvignon, lo que puede estar asociado a la baja experiencia, por parte de los consumidores encuestados, en degustar vino.
 
The present study was carried out with the purpose of getting to know the behavior of the consumer of the Metropolitan Region faced to red wines belonging to the Maule Valley. For this it was necessary to characterize and group this consumer according to sociodemographic aspects, attitudes towards the wine and life styles. For the above, a survey and a commercial experimentation to 100 consumers of the Metropolitan Region was carried out, in which, through a blind wine tasting and a visual evaluation, four red bottled reserve wines of the Maule Region were evaluated. The analysis of the information was carried out through univariate descriptive statistical analysis, statistic inference tests and multivariate techniques such as the factorial analysis, conjoint analysis and conglomerated analysis. According to the mentioned above and as a result of this work, three market segments were determined: segment 1 “Aspirationals”, represents 31% of the sample; segment 2 “Cultured drinkers” which represents 53% of the sample and segment 3 “Knowers” which represent 16% of the surveyed population.
 
General note
Memoria para optar al título profesional de I ngeniero Agrónomo Mención Enología
Identifier
URI: https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/101868
Collections
  • Tesis Pregrado
xmlui.footer.title
31 participating institutions
More than 73,000 publications
More than 110,000 topics
More than 75,000 authors
Published in the repository
  • How to publish
  • Definitions
  • Copyright
  • Frequent questions
Documents
  • Dating Guide
  • Thesis authorization
  • Document authorization
  • How to prepare a thesis (PDF)
Services
  • Digital library
  • Chilean academic journals portal
  • Latin American Repository Network
  • Latin American theses
  • Chilean theses
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB)
Universidad de Chile

© 2020 DSpace
  • Access my account